Alle vil til himmelen

Bokanmeldelse av Alle vil til himmelen av Els Beerten. Skrevet i forbindelse med temaet 2. verdenskrig. Karakter 6
2018.11.20
Tema

Bokanmeldelse av Alle vil til himmelen

Fakta
Boken jeg skal anmelde heter Alle vil til himmelen av Els Beerten. Den bli gitt ut i 2008 på nederlandsk og i 2010 ble den gitt ut i Norge av Cappelen Damm. Boken har 540 sider og er delt opp i to deler.

Personskildring
 Hovedpersonen i boka heter Jef Claesen. Vi følger han fra han er 18 til 36 år. Jef har en lillebror, Remi, og en lillesøster; Reneé. Han bor hjemme hos foreldrene sammen med søsknene sine. Han er også opptatt av musikk, som resten av familien, og spiller trompet i byens korps. Jef er veldig troende, og lett påvirkelig. Derfor blir han overtalt til å kjempe mot russerne på østfronten. Jef er modig og besluttsom, men også hjelpsom og vennlig mot sine nærmeste. Han er idealist og fast bestemt på å gjøre en forskjell for folk flest og beskytte familien sin. Uansett hva det måtte koste.

Miljøskildring
 Handlingen foregår i en del av Belgia som blir kalt Flandern mellom 1940 og 1946 (1963). Landsbygda Ons Verlaten er blitt okkupert av tyskerne. I landsbygda spres rykter fort, og alle som hjelper tyskerne blir utstøtt og baksnakket. Korpset er veldig viktig for landsbygda, og i begynnelsen er nesten alle med. Etterhvert setter tyskerne en stopper for musikken, da de straffer alle som spiller musikk i offentlighet. Dette skaper spenning i landsbygda, og større hat for tyskerne. Ons Verlaten ser først ut som en liten, søvnig landsby, men jo mer man leser, jo mer får man se av dens historie og spennende personer.

Sammendrag
I boka følger vi 18 år gamle Jef Claesen og familien hans gjennom krigsårene. Jef og bestevennen Ward drømmer om å bli krigshelter. Aller helst vil de til østfronten for å stoppe de barbariske russerne. Jef sin familie nekter han å dra, og i et siste desperat forsøk bestemmer han seg for å sabotere et spionoppdrag fra motstanderne. Oppdraget mislykkes og misforståelser og rykter blir spredt rundt om i landsbygda. I det vennskapet rynker mellom Jef og Ward, må de ta et oppgjør med seg selv for å finne sannheten.

Leseopplevelse
Boka hopper mye fram og tilbake i både tid og perspektiv. Noen ganger følger vi Remi og hans problemer hjemme. Andre ganger følger vi Ward og hans tunge kamp på østfronten. Siden det hele tiden bytter på hvem som forteller historien kan det til tider bli vanskelig å følge med. Jeg måtte hele tiden følge med når jeg leste, for man må lese nøye for å skjønne handlingen. Til tross for dette var det en godt skrevet bok som fanger leseren. Det er alltid noe som skjer noe som gjør at du ikke vil legge boken fra deg. Boken avslører ikke med en gang hva som de forskjellige personene skjuler, og dette gir meg lyst til å lese mer. Det gir meg også muligheten til å gjette hva som har skjedd.

Det beste med boka
Det aller beste med boken er at du få se alle de forskjellige hendelsene fra ett eller flere standpunkt. Dersom det var en konflikt mellom to personer kom begge til ordet med sine tanker og synspunkter. Det gjorde at jeg nesten følte at jeg var med i boken.
Jeg synes boka var spennende og den ga en god leseropplevelse. Den gir et unikt blikk inn i rollen til en helt vanlig familie under krigen. Det jeg likte med boka var at personene var realistiske og alle hadde sin historie og sine problemer. Jeg likte også at den visste litt fra alle sitt perspektiv. Da ble historien mer levende, selv om det til tider ble krevende og følge med på alle historiene og personene.

Anbefales til
Jeg vil anbefale Alle vil til himmelen til alle som ønsker seg en unik leseropplevelse om en sterk krigshistorie. Fordi det er en bra historie med godt oppbygde og realistiske personer som drar deg med inn i boka og handlingen. Den passer dog best for de som er glad i å lese, siden boken er ganske tykk og krever litt innsats for å sette seg inn i handlingen.

Jeg gir boken 4  av 6 stjernen