Artikkel om kaffe

Hvorfor drikker folk kaffe? Hvordan virker kaffe? Når bør du drikke kaffe? Hvor mye kaffe er for mye?
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2017.06.11
Tema

Kaffe – bra eller dårlig?

Hvorfor er kaffe så populært? Kaffe er den mest importerte og eksporterte varen etter olje. USA er landet i verden som drikker mest kaffe. De drikker 400 millioner kopper med kaffe hver dag. Men hvorfor har det blitt så populært og hvorfor har så mange gjort kaffe til en del av morgenrutinen sin?

Som mange vet er det koffein i kaffe. Koffein er ett naturlig stimulerende stoff som kan få deg mer våken, konsentrert, og utholden. Koffein virker på mange måter som forskjellige narkotikum som metylfendidat, Amfetamin, Koffein og MDMA. Koffein er lovlig fordi det vokser naturlig og regnes som mye mildere og midre avhengighetskapende. Koffein er en sentralnerve stimulant. Biologisk halveringstid er 4 timer. Men hvorfor er det så mange som avhenger av en kopp kaffe om morgenen? 

Når man er våken konsentreres mengden av adenosin i hjernen. Adenosin reduserer hjerneaktiviteten og er stoffet som gjør deg trett. Når du sover så forsvinner store mengder av dette stoffet og du vil føle deg våken når du våkner igjen. Men hva har dette med kaffe å gjøre? Vel, koffein er veldig likt adenison i struktur og passer derfor inn i adenosinreseptoren i hjernen.  Det vil si at du har fullt opp adenosinreseptorene med ett stoff som ikke er adenosin. Dette er grunnen til at du føler deg våken etter en kopp med kaffe. Men studier viser at ved langvarig bruk av koffein vil hjernen svare med å lage flere adenosinreseptorer. Dette betyr at mer koffein må bli fordøyd for å oppnå samme våkenhestfølelse. Dette betyr også at du vil føle deg mer trett enn hvis du aldri hadde brukt koffein.  

Men hva om jeg forteller deg at du har drukket kaffe feilt hele tiden?

Mange drikker kaffe om morgenen fordi det er da de føler seg trett. Men ifølge en ny studie er dette feil. Den naturlige døgnrytmen i kroppen din er også delen av hjernen som styrer mengde med kortisol i kroppen. Kortisol blir gitt ut i store mengder når man er stresset eller har mye adrenalin i kroppen. Studiet har vist at det er mye større mendger kortisol i kroppen om morgenen. Som betyr at du er mer våken da enn midt på dagen. Dette betyr at når du drikker kaffe om morgenen ødelegger du for kortisol produksjonen samt koffeineffekten blir ikke like sterk. Derfor er det best å drikke kaffe rundt kl. 10 fordi da er kroppen ferdig å frigi kortisol.

Men hvor mye koffein er for mye?

Det fins en grense for alt. Noe som flere burde respektere når de drikker koffeinholdige drikker. Hvis du har 150mg med koffein for hver kilo med kropp du har vil du overdose. Dette betyr at hvis du veier 10kg vil du trenge (150x10) 1500mg med koffein i kroppen for å dø. Men du vil mest sannsynlig får nyresvikt lenge før dette.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst