Et spennende møte med Tæruddalen ungdomsskole
En artikkel om hvordan det er å gå på Tæruddalen ungdomsskole.
Skrevet i 10. klasse.
Tæruddalen ungdomsskole ble tatt i bruk høsten 1988, men mye har forandret seg siden da. Forleden hørte jeg en elev omtale Tæruddalen ungdomsskole som en særdeles fin skole. Det fikk meg til å reflektere over hvordan jeg har det på skolen; hva tenkte jeg før starten på ungdomsskolen og hvordan opplever jeg hverdagen her nå?
Jeg hadde store forventninger til å begynne på ungdomsskolen. Det som sto mest i fokus var hvordan det ville være å få karakterer og anmerkninger. Jeg håpte og trodde at lærerne var smarte, flinke og gode til å lære bort. Det ville også bli fint med kantine, noe som var nytt for oss. På barneskolen spilte vi fotball i hvert eneste friminutt. Slik trodde jeg det ville bli på ungdomsskolen også. I tillegg visste jeg at Tæruddalen ungdomsskole hadde en stor hall, hvilket passet meg utmerket da jeg elsker fotball og annen idrett.
Det var ganske lite mobbing på Åsenhagen, og jeg var spent på om det var mye mobbing på Tæruddalen. Det sosiale på Åsenhagen var bra og de fleste var hyggelige mot hverandre. Å begynne å gjøre flere oppgaver digitalt var en stor forventing jeg hadde. Det er noe jeg liker. Det som også ville bli gøy, antok jeg, var å jobbe mer i grupper og ha elevframføringer.
Det viktigste med en skole er at det har et bra læringsmiljø. Tæruddalen ungdomsskole har et veldig bra miljø med mange hyggelige lærere og elever. Dessverre er det noen elever som blir utsatt for mobbing. Det viser nyere undersøkelser ved skolen. Faktisk er det slik at ca 4,5 % av elevene blir mobbet. På landsbasis er dette for så vidt ”pene” tall, har jeg undersøkt, men jeg er overbevist at alt for mange blir mobbet. Spørsmålet er hva ledelsen og lærerne gjør for å imøtekomme problemet.
For meg har det ikke vært noe problem. Jeg trives godt i klassen og blir utfordret av lærerne på en fin måte. Det er helt tydelig at skolen er opptatt av læringsmiljøet og at mobbing er ut. Det finnes flere ressurslærere ved skolen som kan hjelpe og støtte når det er behov for det. Selv har jeg i en periode hatt god støtte gjennom å prate med en slik lærer.
Karakterer oppfattes av mange som press. Å vite at man hele tiden får karakterer på det man gjør, kan virke som stress for mange, og noen klarer dessverre ikke presset. De faller ut. Når eksamen nærmer seg, får mange panikk og noen klarer ikke å takle presset. Jeg personlig føler at jeg takler presset bra. Jeg har god orden og ikke noen problemer med å følge med i de ulike fagene. Det er også noen som ikke har jobbet noe i 8. klasse og 9. klasse som plutselig nå må begynne å følge med og ta igjen det som er gjennomgått. Disse elevene faller ofte ut når de ser hvor mye som skal læres. Jeg er derfor veldig glad for at mine foreldre brukte lang tid sammen med meg når vi fikk ukeplanen som gikk over 14 dager. Etter hvert skjønte jeg hvordan jeg kunne jobbe, og jeg fikk en god struktur og rutine i skolearbeidet. Dette har gjort at jeg har klart å tone ned fokuset på karakteren, men heller jobbe jevnt og trutt og da kommer resultatene. Med det tempoet og alle de prøvene vi har, er det ikke rart at flere ikke henger med. Jeg synes at det er generelt veldig mye å gjøre på skolen, og at karakterpresset er tøft, men jeg er glad for at jeg selv takler det bra.
Noe annet viktig er penger og skole. Det er lenge vært snakk om at skolen ikke skal koste penger, men jeg føler at hvis man skal få bra karakterer, må man investere penger. Med det mener jeg for eksempel forrige uke, da vi skulle på sykkeltur med klassen. De forventer at vi har sykkel, noe som koster penger. ”Denne oppgaven her må bli levert digitalt.” Det forventes at alle har PC. Data koster også penger. Dette syntes jeg er dårlig for dem som ikke har data, men samtidig er det nok blitt slik i dag at skolen forutsetter at alle har PC og internett og sykler og ski. Jeg forstår dette, men det koster likevel penger, som kanskje ikke alle har råd til.
En annen ting er juleballet som blir arrangert hvert år i starten av desember. Ved denne anledningen bruker mange ofte flere tusen på dress og kjole. Noen bruker til og med penger på å bli fraktet i limousin. Dette blir dessverre et pengepress som jeg ikke liker. Men festene synes jeg har vært veldig fine, og det er bra.
Jeg er så heldig at jeg gleder meg til å gå på skolen. Vi tuller nok litt for mye i klassen og er kanskje litt barnslige, men det er så gøy å ha det moro. Mye annet er så alvorlig. Selv om vi har mye moro, får klassen rimelig bra karakterer, så derfor tror jeg trivsel er viktig for å gjøre det bra i fagene.
På Tæruddalen ungdomsskole er det sosiale veldig bra. Det er et fint miljø. De fleste har venner, og det skjer lite tull og konflikter på skolen som jeg opplever i hvert fall.
Til slutt vil jeg si at Tæruddalen ungdomsskole er en skole der læringsmiljø og trivsel er høyest prioritert. Vi har en flott hall som jeg synes er helt topp. Lærene er flinke. Det er nok derfor jeg har det så fint og trives godt på Tæruddalen skole.
Kilder:
http://www.skedsmo.kommune.no/Hovedtema/Barnehage-og-Skole/Skole/Grunnskoler/Taruddalen-skole/
http://www.norsknettskole.no/fag/view.cgi?&link_id=0.1331.1340&session_id=-2
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst