Heltens rolle

Tekst om ulike helteroller.

Eksamensbesvarelse i bokmål, 10. klasse.

Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2013.05.23

Alle helter har forskjellige roller, men formålet til en helt må være god. En helt kan være en fotballspiller, en som tør å stå opp for seg selv, en som tør å si ifra o.s.v. jeg skal presentere noen helter og rollen deres, og til slutt skal jeg drøfte om alle helteroller er like viktige. Det er viktig å huske på at en helt for noen ikke nødvendigvis er en helt for alle, for eksempel for noen er Hitler en helt, men for de fleste er han en antihelt. En antihelt er noen som ofte bruker en u heroisk vei for å oppnå målet sitt. Jeg skal se på hvilken rolle helter har i dag. Hvilke helter trenger vi?

 

For det første må en helt være noen som enten har vist mot eller har gjort en stor bragd for å hjelpe andre enn seg selv. En heltegjerning vil nesten aldri kun ha gode konsekvenser for alle, men en helt må forsøke å få veien til målet så god som mulig og at målet også er godt. Josef Stalin ville ha et samfunn likt for alle hvor alle hadde det enkelt og lett, som er et godt mål, men han måtte “kvitte” seg med noen, siden alle ikke kunne leve slik.

 

Eva Joly og Oprah er store heltinner. Begge to måtte bygge seg opp fra bunnen av og opp, noe som ikke er lett. Eva Joly har fokus på korrupsjon i fattige land, og Oprah hadde sitt eget tv program. For det første er det langt færre kvinnelige rollemodeller/helter enn det er menn. Kan dette være på grunn av at selv om kvinner i Norge fikk stemmerett for 100 år siden i år, så blir fortsatt kvinner ikke sett på samme måtte som menn?

 

Heltenes rolle endrer seg gjennom tiden og etter kulturen man er i. Nå til dags er en fotballspiller en viktig helt for mange, fotball er mer enn bare fotball i mange sammenheng, det gir en nasjonalfølelse av å se en norsk fotball spiller som John Carew spille i England, eller å se landslaget spille med flagget på brystet. Fotball skaper også en identitet og tilhørighet for mange

 

En hverdagshelt kan på mange måter bli sett på som en viktig helt. En hverdagshelt er noen som ønsker å hjelpe andre. Å sto opp mot noen som blir mobbet eller å hjelpe noen som sliter, er en typisk oppgave for en hverdagshelt. I teksten “Maximilian Kolbe” blir ti tilfeldige fanger i en konsentrasjonsleir under andre verdens krig låst i en celle til døden. Ingen ville, men det var en som ropte at han aldri ville se familien sin igjen, så Maximilian tok plassen hans og ofret livet sitt for at mannen kunne se familien sin igjen.

 

Under terrorangrepet på Utøya 22. juli 2011 var det 100 frivillige som var med på å redde livene til ungdommene på den politiske AUF leiren. De hadde ikke erfaring med livredning, og risikerte seg selv for å redde så mange som mulig. Det kan diskuteres om dette var for berømmelse, men i de aller fleste tilfeller så de at ungdommene trengte hjelp og Hverdagshelten i de som så på brøt ut, og hjalp de andre.

 

Hvem er helt i krig? For noen vil heltens rolle i krig være å drepe flest mulig, men for andre vil en helt være en som ikke skyter, eller prøver å skape fred. I teksten “soldaten som ikke skjøt” av Musa Mutaev, nekter personen å skyte på en tsjetsjensk soldat. De som var på lag med han som ikke skjøt, mobbet han og lo av han men for personen som ikke ble skutt var han en helt, dette er et eksempel på at helter for noen ikke er helter for alle.

 

En helt kan fort bli en antihelt. En Antihelt er en helt som mangler egenskapene til en helt eller ved bruk av uheroiske metoder for å nå målet sitt. I teksten “ørneredet” av Bjørnstjerne Bjørnson ville Leif hjelpe landsbyen ved å drepe et rede til en ørnefamilie, siden ørnene tok blant annet et lite barn. Men for å kvitte seg med fuglene måtte han drepe de. Tanken er god, men veien er dårlig.  

 

Under andre verdenskrig nektet Kong Haakon den syvende å overgi

Norge til tyskerne og organiserte motstandsbevegelsen fra England siden han var i eksil. Kongens rolle var viktig og gjorde at landet ikke gikk under tysk styre. Kongen var en politisk helt for mange.

 

En helt kan ha mange motiver for det han/hun gjør, det kan være for berømmelse o.s.v. men i noen tilfeller gjør de det kun fordi de vil. Et eksempel på dette er hunden Balto. Balto fraktet medisin til en by i Alaska under et epidemi vinteren 1925. Dyr gjør ikke slike handlinger for berømmelse, men kun for å tilfredsstille eieren.

 

Men er noen helteroller viktigere enn andre? En hverdagshelt kan ende opp med å redde liv som vist på utøya. En politisk helt kan redde eller gjøre livet enklere for mange mennesker. Et eksempel kan være rosa parks som gjorde at flere svart hudet mennesker turte å stå opp mot segregering politikken i USA og andre deler av verden. En fotballstjerne eller en annen kjendis kan inspirere andre, og kan gi en nasjonalfølelse til mange.

 

Alle helter har forskjellige formål, ovenfor har jeg vist dere de forskjellige helteroller i dag. Jeg tror at helter vil alltid være viktig men bli mindre av, og mener at hverdagshelten har den viktigste rollen av alle helter. De får heltestatus på grunn av sine gode gjerninger. Motivene bak heltehandlingene forblir ukjent, men vi håper på at alle er gode, selv om noen kun gjør det for berømmelse.

 

 

Kilder:

- http://no.wikipedia.org/wiki/Antihelt (nedlastet: 21.05.13)

- http://no.wikipedia.org/wiki/Helt (nedlastet: 21.05.13)

- http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8174350 (nedlastet: 22.05.13)

- http://no.wikipedia.org/wiki/Evajoly (nedlastet: 22.05.13)

 

Tekstheftet “Heilt helt?” av utdanningsdirektoratet 2013:

TIL KONGEN” av Arnulf Øverland

- Kilde: Arnulf Øverland: Vi overlever alt. Dikt fra krigsårene, Aschehoug, 1945

 

“Rosa Louise Parks (1913–2005)”

- Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Rosa_Parks – lasta ned 05.02.2013 Omarbeidd av Utdanningsdirektoratet

 

“Balto – helten frå Alaska”

- Kilde: http://www.nrk.no/programmer/sider/balto_-_helten_fra_alaska/ – lasta ned 05.02.2013, Omarbeidd av Utdanningsdirektoratet

 

“Maximilian Kolbe”

- Kilde: http://aktive-fredsreiser.no/biblioteket/1940-45/kz-leirene/auschwitz.htm – Lasta ned 16.12.2012. Omarbeidd av Utdanningsdirektoratet

 

“soldaten som ikkje skjøt” av Musa Mutaev

- Kilde: Musa Mutaev, Kuntas skygge, Aschehoug, 2007 Bildekilde: http://www.peaceread.org/peaceimages/non-violence.jpg

 

“Ørneredet” av Bjørnstjerne Bjørnson

- Kilde: Bjørnstjerne Bjørnson, Fortellinger, Gyldendal Norsk Forlag A/S, 1969

 

“Har du det i deg?”

- Kilde: Utdanningsdirektoratet, eksamen 2013

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst