Hijab - ytringsfrihet eller tvang?
Jeg vil snakke om debatten rundt det muslimske hodeplagget Hijab. Er det riktig å forby alle muslimske jenter å gå med hodeplagget på skolen? 17. januar 2004 ble Hijab forbudt på alle offentlige skoler i Frankrike. Dette skapte store protester blant kvinnelige muslimer i hele Europa. Demonstrasjonene utenfor den franske ambassaden i London med bannere som: ”If this is democracy, we say Non Merci” og ”Hijab, our choice” er bare et eksempel.
Flertallet av de muslimske kvinnene som uttaler seg i denne debatten sier at de er stolte over å bære hodeplagget. De sier at det er en del av hvem de er og deres kultur og religion. De som argumenterer for at et lovforbud om at hijab ikke skal kunne vises offentlig, mener at debatten handler om de stakkars kvinnene som blir tvunget til å gå med skautet, noe jeg mener er positivt. Vi skal støtte dem som står alene. For det er noen som blir tvunget til det. Men man kan ikke skrive en lov som også rammer dem som selv velger at de vil gå med hijab, eller andre kulturelle eller religiøse klesplagg for den saks skyld. Man kan hjelpe dem som blir tvunget til å gå med Hijab på en annen måte. Skal man forby muslimer å gå med Hijab, må man ikke da også forby kristne kors utenfor kirker, og blir det da riktig at kirka tilhører staten?
Et eksempel på et Norsk parti som har vært med i denne debatten, er FrP. Partiet har brukt setningen ”look to France” som en måte å vise sin mening, om at de vil få forbud mot skaut i offentligheten. Noe de da glemmer, er at Frankrike siden 1905 har hatt mange private katolske skoler, og nå etter lovforbudet har kommet vil det antakeligvis også komme muslimske privatskoler. FrP er jo imot privatskoler, så har de virkelig tenkt gjennom konsekvensene av hva lovforbudet kan bringe med seg?
Da jeg begynte å engasjere meg i denne debatten Spurte jeg meg selv: ”Er Hijab et kriterium ifølge Koranen?”. jeg leste masse på Internett og i bøker, og fant ut at den sterkeste skautpåbudet kommer fra det nye testamentet. Som et tegn på underordning ”skal en kvinne, for englenes skyld, dekke sitt hode,” står det.
For meg, og for mange andre, virker hodeskautet som et symbol på personlig tradisjon, og ikke et tegn direkte til deres gud. Men de som argumenterer for at hijab skal bli fjernet fra det offentlige samfunn, ser på skautet som et symbol på den islamske gud. Men klesplagget er jo kun et plagg som representerer deres kultur! Det kristne korset derimot, som i et smykke er et direkte symbol på Jesus, sønn av de kristnes Gud.
Men av noen blir hijab også ofte forbundet som et symbol for kvinneundertrykkelse. Spørsmålet om hva skautet ”egentlig” betyr, kan ikke avgjøres ved domsavsigelser eller nye lover. Hodeskautet er et symbol, men ikke for kvinnekroppen, hvert fall ikke for kvinnene selv. Jeg tror at man skaper flere knuter på tråden hvis man forbyr Hijab en hvis man lar være.
Muslimer hevder at man har valget om man skal gå med Hijab eller ikke. Men samtidig er det et sterkt press. Kvinner som ikke går med Hijab blir oppfattet som skamløse og får ingen respekt, fordi at det symbolsk betyr at de inviterer til seksuelle blikk (selv om det absolutt ikke er derfor). Det betyr at hvis en kvinne selv bestemmer at hun ikke vil gå med skautet, utsettes hun for et press og blir sett ned på, fra det muslimske samfunnet. Hvis vi forbyr Hijab i skolen, kan ikke dette da være med på å støtte dette?
Vi som ikke tilhører den muslimske kultur eller religion kan ikke bestemme over dem som faktisk tilhører denne kulturen. De må selv diskutere seg fram til lover som påvirker dem. De er mennesker, mennesker med meninger, følelser og verdighet. Burde vi ikke da behandle dem som det? La valget om å bære hijab eller ikke, være individets valg, mener jeg.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst