Historie om mote og design
I begynnelsen av det tyvende århundret var moten fremdeles en refleksjon av det tradisjonelle, viktorianske samfunnet, med formelle klær for menn og stram korsettsilhuett for kvinner. Selv om denne moteretningen var gjennomgående den mest populære, var tegn i tiden som tydet på at en ny smak når det gjaldt klær, var i ferd med å gjøre sitt inntog.
Modernismens ideer i mellomkrigstiden reflekterte de nye kravene om enklere, mer strømlinjeformede klær. Avantgarden blant Russlands designere skapte klær som passet til de nye revolusjonære tankene: Minimetriske stoffer som var både moderne, praktiske og funksjonelle.
Alle disse nytenkningene i moteverdenen ble gjort tilgjengelig for folk flest via detter århundrets mest innflytelsesrike, Coco Chanel. Hun var inspirert av engelsk herremote, og kombinerte denne tradisjonen med klær som var enkle, lette å bruke, sporty og avslappende.
Etter den andre verdenskrigen kom disse temaene tilbake – og vel så det – i Christian Diors ”New Look”. Hans fokus på vide skjørt og trange overdeler inspirerte en generasjon som var vant til rasjonering og matkuponger. Tenåringer ble også en av hans målgrupper.
Tenåringene representerte en ny og kraftfull forbrukergruppe som snart tok over og skapte en original stil som brøt med motedesignernes monopol på nye ideer. Det ble vanlig å eksperimentere med sex, narkotika og sitt eget utseende, alle disse eksperimentene hadde grunnleggende effekt på motebildet.
Den økonomiske krisen i 1970-årene medførte at mange designere beveget seg mot det klassiske, det trygge og konvensjonelle. Motedesignerne var ingen unntagelse, men dramatiske forandringer skulle komme.
Tidlig på 1980-tallet overførte Vivienne Westwood disse ideene til den internasjonale moteverden i Paris, og via en rekke viktige motefremvisninger ble det skapt en ny mote som skulle forandre synet på klær for alltid. Hun hadde en serie originale klesideer – undertøy brukt utenpå andre klær, sokker som krøp nedover leggene, uniformer, nye mønstre og minicrinien som ble imitert av designere verden over.
Nå er de viktigste målene for motebransjen å skape stilfulle klær som i tillegg er komfortable og bruksvennlige. På samme tid er det stadig større ønske om mer individualitet innenfor klesstilen, med den nøye kalkulerte personlige stilen er ofte et produkt av en designers ideer.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst