Hva er viktigst av verbal og ikke-verbal kommunikasjon?

En drøftingsoppgave i Psykologi hvor det drøftes hva som er viktigst av verbal og ikke-verbal kommunikasjon. Drøftingsoppgaven fikk karakter 6. Psykologi Vg3.
Sjanger
Artikkel
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2017.04.04
Tema

Drøftingsoppgave psykologi 15/2

 

«Skriv en sammenhengende tekst der du drøfter hva som er viktigst å beherske av verbal og ikke-verbal kommunikasjon»

 

Vår evne til å utrykke oss språklig og ved bruk av kroppsspråket vårt er viktig når det kommer til kommunikasjonen.  Når vi ønsker å formidle et budskap brukers begge disse formene, men hva er egentlig verbal og ikke-verbal kommunikasjon, og hvilken form er den viktigste å beherske? 

Verbal kommunikasjon er all den skriftlige og muntlige kommunikasjonen du gjør, altså det du kommuniserer med ved hjelp av ord. Ved hjelp av språket kommuniserer du med andre både muntlig og skriftlig.  Ofte anvendes denne kommunikasjonsformen når et budskap, meninger, opplevelser osv. skal formidles til noen andre. Verbal kommunikasjon er en effektiv måte for å formidle et budskap på en kontret og enkel måte, og misforståelser oppstår ikke i den grad det kan gjøre ved ikke-verbal kommunikasjon. Denne typen kommunikasjon kan være enveis, eller toveis avhengig av i hvilken sammenheng kommunikasjonen foregår i. En foreleser på et universitet har som regel en enveis kommunikasjon, mens en venninnegjeng toveis kommunikasjon.  (Huseby & Gjøsund (2011) , s. 227-228, )

 Ved ikke-verbal kommunikasjon kommuniseres det med andre type signaler enn språk. Det blir altså brukt blant annet ansiktsuttrykk, kroppsholdning eller blikk for å kommunisere med. Innenfor denne type kommunikasjon spiller følelser en stor rolle, ofte vil dine signaler ha en sammenheng med hvordan humør du føler deg i.  Det brukes det kroppsbevegelser for å understreke eller styrke det vi snakker om, dermed er kroppsholdning noe som man legger vekt og merke til.  Kroppsspråket er det første du merker ved en person, og dersom et dårlig inntrykk av dette gis så kan det ødelegge hele inntrykket du får av en person.  (Huseby & Gjøsund (2011) s 228-229) 

Du kan lett observere om den du kommuniserer med er interessert ved å se på deres kroppsholdning og de signalene de sender ut. Følger lytteren med på det du sier vil du observere at personen har blikk-kontakt med deg, den nikker og viser at den aktivt følger med på det du forteller. Dersom den ikke bryr seg eller er interessert i det du formidler kan du oppleve at personen ikke møter blikket ditt, gir negative ansiktsuttrykk som å rynke pannen, eller heve øyenbrynene (Huseby & Gjøsund (2011) s. 229-230) 

Disse to kommunikasjonsformene utgjør til sammen en vesentlig rolle under en samtale, men hvilken av de er egentlig viktigst?

I følge e.studie.no står det verbale språket for 30% av språket, mens de ikke- verbale handlingene står for 70% av språket. Dette viser at verbale og ikke-verbale handlinger er avhengige av hverandre for å utgjøre et godt resultat. Det nytter dermed ikke å kun være flink i det du snakker om dersom du ikke klarer å utrykke deg godt innenfor de ikke-verbale handlingene. Et eksempel på dette kan være en høyt utdannet professor som underviser på et Universitet med et formelt språk. Han kan veldig mye om sitt fagstoff, men måten han opptrer for å formidle stoffet er svært dårlig. Han har en dårlig kroppsholdning, gir merkelige ansiktsuttrykk og har et dårlig bruk av stemmen. Disse handlingene fører til at studentene mister interessen fordi måten det blir framstilt fra foreleseren er for dårlig og uinteressant. (Sander, K, 2016)

Selv om de ikke-verbale handlingene utgjør det meste av språket er det likevel viktig å huske på at det verbale- språket også spiller en stor rolle. Selv om personen har et godt kroppsspråk så må den ha noe fornuftig og troverdig å komme med. Vi er også avhengige av denne typen kommunikasjon for å få fram kompetansen og budskapet vi har. Det hjelper ikke å kun ha et godt kroppsspråk dersom det du formidler ikke er sant. Hvis man hører på en professor i et emne vil dette skape troverdighet hos lytteren, og publikum vil lytte og forsøke å følge med selv om det ikke blir gjort på en interessant måte. Dette er fordi vi har tiltro og respekt for den som foreleser og informasjonen senderen, altså professoren kommer med er nødvendig for mottakerne (studentene) å vite. 

Det er vanskelig å avgjøre hva som er den viktigste formen for kommunikasjon ettersom de begge spiller en stor rolle for hverandre. Begge formene utfyller og styrker hverandre slik at et budskap blir formidlet på best mulig måte. Når en av formene svekkes, vil den andre også svekkes, og ved bruk av kun en av formene vil ikke utfallet bli bra. For å kunne skape en god kommunikasjon mellom mennesker vil den verbale og den ikke-verbale kommunikasjonen spille en stor rolle, og for et optimalt resultat vil begge kommunikasjonsformer benyttes. 

 

 

 

Kildeliste:

-          Gjøsund,P. & Huseby, R. Psykologi 2, Mennesket i gruppe og samfunn. (2011) Cappelen Damm AS

-          Sander,K, Estudie.no, Verbal og ikke-verbal kommunikasjon ( kroppspråk). (2016) Hentet fra: https://estudie.no/verbal-ikke-verbal-kommunikasjon/ Lastet ned: 15.02.2017

Bildekilde: 

-          Kommunikasjon, Hentet fra: http://turl.no/17mj Lastet ned : 15.02.2017

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst