Religiøse utfordringer på skolen
På begynnelsen av 1970-årene startet innvandringen av muslimer til Norge. Idag finnes det omtrent 13 000 muslimer i norske skoler. Men selv om muslimske barn har klart å tilpasse seg på norske skoler i mer enn 30 år, så finnes det fortsatt utfordringer som det ennå ikke er blitt løst.
Mange av muslimske barn har vanskeligheter med å delta på spesifikserte fag på grunn av religiøse og kulturelle lover; som blant annet inneholder bildeforbudet. Disse lovene hindrer muslimske barn i å følge opp i fag som inneholder lære som er i strid med troen deres. Dette har skapt store konflikter mellom muslimske foreldre og skoler.
En av de største utfordringene for muslimene på skolen, er gymtimene. I norske skoler deltar jenter og gutter i felles kroppsøvingsaktiviteter. For en del muslimske foreldre er ikke dette greit. Muslimske barn oppdras nemlig til å begrense kontakten mellom kjønnene, fordi ifølge islam så bør ikke kvinner og menn omgås fritt. For å tydliggjøre kjønnsadskillelsen i islam, så er det regler for bekledningen; blant annet at jenter er oppfordret til å bruke hijab og at man skal vise minst hud som mulig. Dette vanskeliggjør deltakelsen i gymtimene.
Ikke bare kroppsøvingen, men også fellesdusjen og skiftingen er et stort problem; for ikke under noen omstendighet skal man vise seg naken for andre eller se andre uten klær, selv om de er av samme kjønn. Noen muslimske foreldre reagerer så sterkt på situasjonen i gymtimene, at barna deres - mest jenter - blir holdt hjemme fra skolen eller sendt hjem til hjemlandet.
En annen stor utfordring på skolen er heimkunnskap. Muslimene har kun lov - ifølge koranen - å spise mat som er halal. Mat som er halal er mat som er tillatt for muslimer å spise. Mat som ikke er Halal – som kalles for haram - er mat som muslimer ikke har lov til å spise. Mat som er haram er blant annet svinekjøtt og blodmat, og alt annet kjøtt enn svin må også være slaktet på en spesiell måte; nemlig at dyret skal blø ihjel uten bedøvelse og at trosbekjennelsen må nevnes før slaktingen begynner. I muslimske land er det normalt, men i Norge er det ikke like lett å få tak i mat som er halal. Dyr i Norge blir blant annet bedøvet før det blir slaktet på grunn av en lov i dyrevernet . Uten bedøvelse ville det ha vært dyremishandling, ettersom dyr vil lide mens det blør ihjel.
Og selv i kunst- og håndverk (KUH) oppstår det også utfordringer. En aktuell problemstilling i KUH er muslimenes bildeforbud; det er ikke lov til å avbilde noe som helst form for levende og det er strengt forbudt til å avbilde Gud. Isteden å avbilde noe som er levende, bruker muslimene heller kalligrafi , vakker skjønnskrift, og ornamenter, gjentatte vakre mønstre, som dekorasjon eller pynt, noe som muslimer bruker i blant annet til å dekorere moskèer. Men fordi nokså en stor del av KUH består av å avbilde noe eller om å lære hvordan man skal avbilde, så får muslimene problemer med å delta i faget, ofrdi de mener at det er i strid med deres tro.
For å løse opp vanskelighetene og få muslimske barn til å følge opp i fag på skolen, prøver nå lærerne og muslimske foreldre ulike måter å samarbeide på. De prøver blant annet å lære hverandre om kulturen deres, om hva målet på de ulike fagene er, og føre dialoger - en samtale der de kan få dele sine synspunkter og forstå hverandre bedre.
Alt for å oppnå det samme målet: å finne en felles løsning til de ulike utfordringene.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst