Hvordan hitler kom til makta 2 verdenskrig
Hvordan kom Hitler til makta?
Hvordan klarte Hitler, en tyrann som startet en av de største folkemordene i historien, å få makt i et demokratisk land? Historien begynner ved slutten av WW1 i 1918, og Tyskland innså at krigen var uvinnelig og underskrev våpenhvileavtalen som endte krigen. Som den keiserlige regjeringen kollapset, spredte sivil ulydighet og streiker seg i landet, i frykt av en kommunistisk revolusjon. Store partier samarbeidet for å undertrykke opprøret, og etablerte «The Weimar Republic». En av de nye myndighetenes første oppgaver var å gjennomføre en fredsavtale. I tillegg til å miste over en tiendedel av territoriet og demontere hæren, måtte Tyskland akseptere fullt ansvar for krigen og betale reparasjon, som ødela Tysklands allerede dårlige økonomi. Dette var opplevd som en ydmykelse av nasjonalister og veteraner, som mente at de hadde en sjanse for å vinne krigen hvis hæren ikke hadde forrådt at politikere og demonstranter. For Hitler, ble disse synene en besettelse og hans fordommer og paranoide vrangforestillinger ledet han til å putte skylda på jøder.
Meningene hans fant resonans i et samfunn med mange anti-semittiske mennesker. På denne tiden, hadde over hundre tusen jøder integrert i tysk samfunn, men mange tyskere fortsatte å se på dem som utlendinger. Etter WW1, ledet jødisk suksess til ubegrunnede anklagelser krigspensjonering. Jeg kan aldri understreke nok at disse konspirasjonsteoriene var født av frykt, sinne, og fordommer. Ikke fakta. Likevel, fant Hitler suksess med dem. Når han ble med i et lite nasjonalistisk politisk parti, lanserte hans manipulative taler han til ledelsen, og fikk større og større publikum. Nazistene kombinerte antisemittisme og populistisk bitterhet og fordømte både kommunisme og kapitalisme som jødiske sammensvergelser som ville ødelegge Tyskland.
Nazistpartiet var ikke veldig populært i begynnelsen. Etter de gjorde et mislykket forsøk på å overta regjeringen, ble partiet forbudt og Hitler ble fengslet for forræderi. Etter hans løslatelse, ca et år etterpå, begyne han med en gang å gjenoppbygge bevegelsen. Og så, i 1929 begynte den Store Depresjonen, som ledet til at amerikanske banker trakk sine lån fra Tyskland, og den allerede slitende økonomien til Tyskland kollapset over natten. Hitler utnyttet folk’s sinne og tilbød dem syndebukker, og et løfte om å gjenopprette Tyskland’s tidligere stolthet. Alminnelige partier viste seg å ikke være i stand til å håndtere krisen imens venstre motstand var for fragmentert av interne kamper. Dette ledet til at det frustrerte folket flokket til Nazistene, som økte parliamentsstemmene dems fra 3% til 18% på kun 2 år.
I 1932 prøvde Hitler å bli president, men tapte valget mot General von Hindenburg. Med 36% av stemmene, hadde Hitler demonstrert omfanget av hans støtte. Det følgende året, overbeviste rådgivere og bedriftsledere Hindenburg til å ansette Hitlet som kansler i håp om å kanalisere hans popularitet til sine egne mål. Selv om kansleren bare var den administrative lederen av parliamentet, utvidet Hitler makten til hans posisjon. Imens, formet hans støttere paramilitære grupper og kjempet demonstranter i gatene. Hitler skapte frykt for et kommunistisk opprør, og argmenterte at bare han kunne gjenoprette lov og orden. I 1933, ble noen dømt for å sette fyr på parliamentbygningen. Hitler brukte hendelsen til å overbevise myndighetene til å gi han nødstyrker. I løpet av noen måneder ble pressefriheten avskaffet, andre partier ble oppløst, og anti-jødiske lover ble vedtatt. Mange av Hitler’s tidlige radikale støttere ble arrestert og henrettet, sammen med potensielle fiender, og når president Hindenburg døde i august 1934, var det klart at det ikke ville bli et nytt valg. Forstyrrende, krevde ikke mange av Hitlers tidligere tiltak forandring. Talene hand utnyttet folkets frykt og sinne til å støtte han og nazistpartiet. Samtidig ville forretningsmenn og intellektuelle som ville være på riktig side av offentlig mening godkjenne Hitler. De sikret seg selv og hverandre at hans mer ekstreme retorikk var bare en fasade.
Flere tiår etterpå, gjenstår Hitler’s makt en advarsel av hvor skjøre demokratiske land kan være mot sinte fokemengder og en leder villig til å mate sinnet og utnytte dered frykt.
Kilder:
· http://www.bbc.co.uk/schools/gcsebitesize/history/mwh/germany/hitlerpowerrev1.shtml
· https://www.britannica.com/biography/Adolf-Hitler/Rise-to-power
· http://www.spiegel.de/international/germany/jan-30-1933-the-story-behind-hitler-s-rise-to-power-a-532032.html
· https://www.thoughtco.com/hitlers-rise-to-power-timeline-1221353
· https://www.facinghistory.org/resource-library/decision-making-times-injustice/fragility-democracy-hitlers-rise-power
· http://ed.ted.com/lessons/how-did-hitler-rise-to-power-alex-gendler-and-anthony-hazard#watch
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst