Et sviende angrep på lekser og et innblikk i lærernes syke verden
Kåseri om lekser og lærere.
Karakter: 5+
Lærere og skoleslaver nå må dere høre godt etter, for nå skal vi få klarhet i et svært sentralt spørsmål innen skolens slaveri, nemlig det svært omtalte ordet ”lekser.”
Lekser, hva innebærer egentlig dette forhatte ordet? Lærerne mener at det er det viktigste ideen som noen gang er opptenkt, mens vi elever omtaler dette ordet som et skjellsord. Kom ikke å si at du aldri har kommet på skolen å hørt læreren spørre deg med en mørk, alvorlig stemme: ”Har du gjort leksen dine unge mann, hvis ikke blir det anmerkning?” Som om dette er livets ekstensielle spørsmål her i vår ”moderne” verden. Når vi nevner vår ”moderne” verden så vil nok jeg si at lekser er et stort tilbakeskritt og ikke et punkt i L97 som gjør elevene smartere eller mer selvstendige. Lekser er ren avskrift fra læreboken og ikke noe selvstendig arbeid.
Hva er egentlig vitsen med lekser da? Jo, det skal jeg si deg. Det er ingen vits!
Nå snakker jeg for meg selv og alle de andre elevene i grunnskolen, det er nemlig sånn at vi får enten svar på oppgavene dagen før leksene skal gjøres eller at vi får tid på skolen til å gjøre de i god tid før du skal høres idet. Hva er da ”hjemmelekser?” Det er rett og slett en stor bekymring som du får søvnproblemer om natten av og ikke en selvstendig oppgave som du skal gjøre hjemme i ro og mak.
Men lærerne liker å plage oss med hjemmelekser som vi mest sannsynlig får komplekser og psykiske problemer av i vår kommende jobbsituasjon. Det er jo ikke det lærerne skal gjøre, de skal jo forberede oss på den fremtidige jobben vi skal tre inn i, gjøre oss smarte og vi skal selvfølgelig også se mening og den positive siden i arbeidet vi legger ned, noe vi til de grader ikke gjør i dag!
Den eneste grunnen til at vi elever i det hele tatt gidder å gjøre leksene er fordi lærerne ber oss gjøre det og ikke fordi det hjelper oss i å bli smartere eller at vi har det gøy med leksene, noe lærerne selvfølgelig mener og tror.
Lærer Øyvind for eksempel, han gir oss lekser i hytt og gevær som om det er det eneste han har å gjøre på. I tillegg setter han oss til umulige oppgaver som han ikke greier å løse selv en gang. Og i timene så klager han på at han har alt for mye å gjøre, og det er kun fordi vi elever ikke forstår hva han har satt oss til å gjøre. Derfor har han søkt om midler for å få enda en såkalt kvalifisert lærer ved navnet Inge for å hjelpe oss med de uløselige oppgavene som denne Inge heller ikke forstår seg på.
Dette er fordi dagens lærere ikke er like kvalifiserte som de var før i gamle dager. Dagens voksne i skolen tror de er så smart bare fordi de finner noen glupe, uløselige oppgaver på internett eller i oppgaveheftene som kommer ut hvert år før påske. Men de er jo ”ganske” smarte disse lærerne også da, ellers ville de jo ikke gått ut fra lærerhøyskolen med stempelet ”kvalifisert lærer” på CV-en.
Jeg synes ”seriøst” at lærerne er jevnt over er godt nok egnet til å passe på en gjeng ungdommer som nettopp er kommet i puberteten og ikke synes skolen er det gøyeste som finnes. Men så lenge lærerne gjør så godt de kan, selv om det mange ganger ikke er godt nok, skal vi nok ikke klage!
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst