Kolorimetrisk bestemmelse av kobber i kranvann
Kjemirapport fra forsøk 3.17 - Kolorimetrisk bestemmelse av kobber i kranvann.
Innledning;
I dette forsøket skal vi finne konsentrasjonen av kobber(II)ioner i kranvannprøver. Dette skal vi gjøre ved hjelp av kolorimetri.
Fremgangsmåte;
Fremgangsmåten står på side 116 i Kjemien stemmer, studieboka. Det ble gjennomført av kjemilæreren.
Resultater og observasjoner;
Konsentrasjon mg Cu2+/L |
Absorbanse målt ved nm |
0 (blindprøve) |
0 |
0,2 |
0,101 |
0,4 |
0,218 |
0,8 |
0,491 |
1,5 |
0,907 |
3,0 |
1,812 |
Vi hadde fire vannprøver med ukjent kobberkonsentrasjon.
- KR- kaldt kranvann som har fått renne
- VR- varmt kran som har fått renne
- VS- varmt kranvann som har stått
- KS- kaldt kranvann som har stått
Deretter gjettet vi hvor de forskjellige vannprøvene skulle plasseres i forhold til de vannprøvene vi allerede visste konsentrasjonen til. Alle vannprøvene hadde cprizonreagens i seg som danner et blått kompleks med Cu2+ ioner, så gjetningene våre var basert på dybden av blåfargen. Slik plassert vi prøvene;
0 KR 0,2 0,4 VR 0,8 VS 1,5 KS 3,0
Etter gjetningen ble absorbansen på de fire ukjente prøvene målt ved hjelp av et spektrofotometer. Her er dataene vi fikk ut fra målingene.
Vannprøve |
Absorbanse målt ved nm |
KR |
0,058 |
VR |
0,280 |
VS |
0,445 |
KS |
0,509 |
Den riktige plasseringen ble da slik;
0 KR 0,2 VR 0,4 VS 0,8 KS 1,5 3,0
Her er en graf over sammenhengen mellom absorbanser og konsentrasjonen av kobber.
Regn ut konsentrasjonen av kobberioner i vannprøven ved hjelp av grafen;
C1V1 = C2V2 C1 er den ukjente/originale konsentrasjonen som skal finnes.
V1=30mL V1 var det originale volumet.
C2=(graf) Tallet for C2 leser du av på grafen.
V2=50mL Det var det nye volumet etter fortynningen.
- 30C=X50 C = Jeg valgte verdi C2 ut ifra den første ukjente vannprøven, som hadde en absorbanse på 0,058. Jeg kommer til å velge de andre C2 verdiene på samme måte. Først ved å bruke absorbansen og så lese av konsentrasjonen.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst