rapport om blod blodtyper

Rapport om hvordan bestemme noens blodtype ved hjelp av antistoffer. har ikke fått karakter.
Sjanger
Rapport
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2017.11.22
Tema

Bestemmelse av blodtype

Noné 28/9

 

Teori

Vi kan bestemme blodtypen til noens blod i ABO-systemet ved å studere de røde blodcellenes antigener. Under blodoverføring er det viktig at givers blodceller ikke klumper seg med mottagers antistoffer.

 

Vi danner antistoff mot blodceller ulike våre egne. Mennesker med blodtype A har antistoff mot B, og motsatt. Mennesker med blodtype 0, har antistoff mot både a og b og kan derfor bare motta blodtype 0 fra andre, men gi til alle andre typer blod. Blodtype AB lager ikke antistoff mot noen blodceller, og kan derfor motta fra alle typer, men bare gi til AB. Blodtypene blir bestemt av hvilke antigener som er på overflaten av røde blodceller.

 

Hensikt

Å finne ut hvilken blodtype jeg har ved hjelp av antistoffer.

 

Utstyr

·       Objektglass

·       Blodlansett

·       Anti-A serum

·       Anti-B serum

·       Tannpirker

 

Framgang

·       Stakk en finger med blodlansetten og tok tre små dråper blod på objektglasset.

·       Tilsatte anti-a serum i ett av dråpene, blandet med en tannpirker

·       Tilsatte anti-b serum i en annen dråpe, blandet med en tannpirker

 

Resultat

Blodet mitt reagerte med verken anti-A eller anti-B fordi det allerede inneholdte begge disse stoffene. 

 

Konklusjon

Jeg har blodtype 0.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst