Karakterer - positivt eller negativt?
«29.800 uten skoleplass til høsten.»
«5,65 i karaktersnitt for å komme inn på medisinstudiet.»
«Karakterer, porten til studier.»
Denne typen avisoverskrifter blåses med jevne mellomrom opp i
avisene. Er virkeligheten så ille? Er det bare vellykket ungdom
med flotte karakterer som lykkes i livet? Skal ungdomstiden
bestå av endeløse år med hodet bøyet over lærebøker, mens
man pugger årstall og gloser til utallige prøver? Er det slik
ungdom Norge trenger?
Det er ofte om våren denne typen skremselsartikler ses i
avisene. Det er da 9. klasse elevene på ungdomsskolen tar sine
avgjørende valg for videre utdanning. På denne tiden er løpet
som regel allerede kjørt. Det største grunnlaget for
årskarakterene er allerede lagt. Derfor er overskrifter og
artikler av denne typen mer med på å skremme elevene. Ved
skolestart viser det seg ofte at situasjonen ikke er fullt så
ille. Likevel forsterker slike avisskriverier karakterpresset i
skolen.
Konkurranse og mål å strekke seg etter er i utgangspunktet
positivt. Men karakterpress kan også virke negativt inn på
både den enkeltes holdning til skole og skolearbeid. Videre kan
for stor vekt på karakterer også virke destruktivt inn på
arbeid og samhold i klassen.
Den generelle læreplan ble vedtatt i 1993 og gjelder for både
grunnskolen, videregående opplæring og voksenopplæring.
Intensjonene i planen er å utvikle barn og ungdom slik at de kan
realisere seg selv på måter som kommer samfunnet til gode. Med
andre ord at vi utvikler oss til «dugandes folk».Planen
vektlegger et helhetlig menneskesyn. Skolen skal legge til rette
for at elevene utvikler et bredt spekter av kvaliteter, ikke bare
på kunnskapssiden.Disse forskjellige sidene ved mennesket
omtales som:
det meningssøkende mennesket
det skapende mennesket
det arbeidende mennesket
det allmenndannete mennesket
det samarbeidende mennesket
det miljøbevisste mennesket og
det integrerte mennesket.
Det oppfordres også til en mye mer helhetlig vurdering av en
elevs kompetanse. Er da for stor fokusering på karakterer med
på å få fram dette helhetssynet? Kan lærerne sette karakter
på f.eks. samarbeidsevne? Hvordan vurderes
motivasjon? Hva er kreativitet?
Den norske skolen har lang tradisjon på vurdering i form av
karakterer. I barneskolen er det ingen formell vurdering med
karakterer, men i de siste klassetrinnene ble det etterhvert
spennende å få en slags vurdering. F.eks. 18 riktige av 20
mulige. Man sammenlignet seg med de andre i klassen og fikk fort
et inntrykk av hvor landet lå. Konkurransen, for noen
presset, var i gang.
Spennende var det å begynne i 7. klasse og å få «ordentlige»
karakterer. Man maste på læreren i ett sett : «Hva fikk jeg?
Hvor mange Ser ble det gitt? Fikk noen Lite Godt?» Det var
det første året med karakterer og det var spennende.
Selvfølelsen økte når det gikk bra, men sank fort når man
fikk dårligere uttelling. Hva man lærte var ikke alltid det
viktigste. Konkurransen fortsatte. I 8. klasse dabbet kanskje
både innsatsviljen og karakterpresset noe av. Det var ikke like
viktig å få bra karakterer. I 9. øker presset drastisk. Selv
om alle elever etter Reform 94 har rett til plass i videregående
skole, vil det være konkurranse om plass på enkelte skoler og
studieretninger. Her vil karakterer være et nødvendig grunnlag
for tildeling av plass.
I de siste dagene har det vært mye snakk og skriving om
karakterer i Oslo-skolene. Elevene skal ha rett til å få vite
gjennomsnittskarakterene på de forskjellige skolene. Det blir en
form for ranking av skolene. Hvor må man ha best karakterer fra
ungdomsskolen for å komme inn? Hvor får man plass med
dårligere karakterer? Er det sammenheng mellom gode karakterer
og trivsel?
Karakterpress kan være med på å heve nivået i klassen.
Konkurranse er også positivt. Det kan anspore en til å jobbe
ekstra med oppgaver og med fag for å oppnå like god eller
kanskje bedre karakter enn sidemannen. Selvtilliten kan øke. Men
det kan også føre til at elevene blir mer egoistiske og
opptatte av «markedsføre» seg selv. Gruppearbeid og
prosjektarbeid er på full fart inn i den norske skolen. Det
stilles krav til samarbeidsevne. Er elevene for opptatte av egne
prestasjoner kan det bli problemer med å tilpasse seg gruppen.
«Flinke» elever vil kanskje helst arbeide sammen med elever de
selv anser som «flinke»? De vil unngå grupper eller elever som
vanligvis får dårligere karakterer. Det er derimot ikke sikkert
at resultatet stemmer med forutsetningene.
I en gruppe er det mange roller som skal fylles for å få til et
best mulig resultat. Noen må være ledere, andre er nødvendige
som konfliktløsere, kreative personer er bra og personer som
står på og gjør grovarbeidet. En gruppe bestående av like
mennesketyper som tenker likt og er på samme faglige nivå, er
ikke alltid den gruppen som kommer fram til de mest
kreative resultatene. En sammensetning av forskjellige typer som
har helt ulike utgangspunkt, kan komme fram til mye mer spennende
resultater. Man har mye å lære av hverandre og man lærer
kanskje mest av mennesker som er helt ulik en selv. Det er ikke
heller alltid resultatet er det viktigste. Ofte kan selve
prosessen være like lærerik. Det er også viktig å legge
vekt på at resultatet er et produkt av et fellesskap som man
sannsynligvis ikke ville ha fått til på egenhånd. Det er
derfor synd hvis karakteren er det som det fokuseres mest på.
Karakterer har likevel en viktig funksjon. Det gir eleven en
pekepinn på hvor han/hun befinner seg i utviklingen innenfor et
fag. Er man på rett vei? Har det skjedd en utvikling? Får man
uttelling for innsatsen? Bør man jobbe mer innenfor et område?
Ute i arbeidslivet er det ikke behov for folk med bare
toppkarakterer. Karakterene sier ikke alt om personen. De sier
kanskje noe om hvor flink vedkommende var til å pugge og gjengi
lærestoff. De sier ikke så mye om personens evner innenfor
andre felt. Hvor godt klarer vedkommende å tilpasse seg
forskjellige krav som stilles i jobben? Hvordan løses
konflikter? Takler man uvante situasjoner? Samarbeider man godt
med arbeidskollegaer?
Den helhetlige kompetansen vil aldri kunne komme fram bare ved
hjelp av karakterer, men innenfor skole og utdanning er det
vanskelig å finne et annet system som kan erstatte vurdering av
elevenes innsats.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst