Likestilling
Jeg vil i denne oppgaven se på likestilling mellom mann og kvinne. Jeg vil si litt om hva kvinnebevegelsen har utrettet, hvilken rolle Gro Harlem Brundtland har spilt i kvinnefrigjøringen, og til slutt si noe om hva resultatet av disse ulike påvirkninger har blitt.
(http://www.stortinget.no/stid/1998/s990527-01.html) 05.03.00 rådet hun statsminister Jens Stoltenberg til å vurdere muligheten for å oppnå kvinneflertall i den nye Ap-regjeringen. Det hadde vært flott om en slik regjeringssammensetning kunne sett dagens lys, sier hun til Dagsavisen.
http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/03/459760.shtml
I 1978 vedtok Norges Storting likestillingsloven. (Lov om likestilling mellom kjønnene). Loven har som formål å fremme likestilling mellom kjønnene, og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling. Loven pålegger offentlige myndigheter en plikt til å arbeide for likestilling, og medførte en skjerping av forbudet mot forskjellsbehandling på grunn av kjønn, forbud mot seksuell trakassering mv. (http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-20020614-021.html&dep=alle&emne=likestilling&).
Likestillingsloven sier at kvinner og menn skal gis like muligheter til arbeid og utdanning. Loven sier også at den som søker en jobb ikke skal bli vurdert på bakgrunn av kjønn. Også lærebøkene i det norske skoleverk er blitt endret etter at likestillingsloven kom. Ifølge loven skal også læremidlene bygge på likestilling mellom kjønnene. Det skal ikke forekomme utalelser som "Mor baker, mens far leser avisen". Dette var helt vanlig i skolebøker for 1.klassinger for få år siden. (http://www.farris.vgs.no/kvinner.htm)
På 1980-tallet avtok aktivitetene i den organsierte kvinnebevegelsen, mens et økende antall kvinner gjorde seg gjeldene i ulike sammenhenger, blant annet innen offentlig virksomhet, forsknings- og undervisningssektoren, media,
politikk og samfunnsliv. Gro Harlem Brundtland var en av disse kvinnene. Hun ble Norges første kvinnelige statsminister - etter at Oddvar Nordli gikk av 4.februar i 1981. Som Norges første kvinnelige statoverhode ble hun et synlig tegn på at kvinnebevegelsens kamp hadde nådd et viktig mål. Gro var en domminerende skikkelse i norsk politikk fra 1986 – 1996.
27. januar 1998 ble hun valgt til generaldirektør i Verdens helseorganisasjon, WHO, et verv hun fremdeles har.
(http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d222801.htmy)
I dag er Norge et av verdens rikeste land. I motsetning til tidligere, da det stort sett bare var menn som var rike, er nå rikdom mer fordelt på begge kjønn.
(Olstad- 2001- ”Veier til vår tid”. Aschehoug forlag.)
Jeg vil derfor konkludere med at det fremdeles er et stykke frem til full likestilling mellom kjønnene. Mye er gjort. Kvinner kan i dag velge fritt i forhold til utdanning og yrkesvalg, de kan føde barn, velge å være hjemme noen år for deretter å bruke sin rett til å vende tilbake til yrkeslivet. Det er vel kanskje riktig å stoppe litt opp, og vurdere om det er et større behov for å vedlikeholde det gode resultatet, fremfor å fortsette å flytte grenser. Vi ønsker vel ikke at kjønnsrollene skal bli helt like?
Litteraturliste
Internettadresser
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d222801.htmy
http://www.farris.vgs.no/kvinner.htm
http://www.dna.no/index.gan?sitemap=1
http://www.klassekampen.no/kommentarer/3027/3057
http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/03/459760.shtml
www.itslearning.no
Bøker
Olstad, Finn- 2001- ”Veier til vår tid”. Aschehoug forlag.
Halvorsen, Jemterud, Semmen – 2001 – ”Tekst og tanke”. Aschehoug.
Ugland, Ellen- 2001- ”Å lykkes med nyere historie”
Halvorsen, Jemterud, Semmen-2001- ”Tekst og tanke”
Kildekritikk
Mine kilder fra skolebøkene Olstad, Finn- 2001- ”Veier til vår tid, Ugland,
Ellen- 2001- ”Å lykkes med nyere historie”, og Halvorsen, Jemterud, Semmen-2001- ”Tekst og tanke” er troverdige av den grunn at de er lærebøker og inneholder troverdig og faktisk stoff, og de er godkjent av kirke og undervisningsdepartementet.
Derimot er:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/d222801.htmy
http://www.farris.vgs.no/kvinner.htm
http://www.dagsavisen.no/innenriks/2000/03/459760.shtml
http://www.dna.no/index.gan?sitemap=1
http://www.klassekampen.no/kommentarer/3027/3057
internettsider som er skrevet av andre elever eller avisinnlegg (annenhåndsberetning). Disse kildene vil være mindre troverdige av den grunn at de er skrevet av elevene selv eller journalister, som igjen har funnet stoff andre steder eller opplevd den faktiske situasjonen og skrevet om den i an avis eller som et innlegg.
www.itslearning.no er skolens intranett, og her er jeg faktisk litt usikker på hva jeg skal kalle denne kilden, men jeg vil gå utifra at kilden er nokså troverdig. Det er også her lagt inn linker til internettsider som igjen vil være mindre troverdige av den grunn at det er skrevet av andre elever. Disse vil da i denne sammenheng være mindre troverdige. Jeg har vært svært kritisk med hvilket stoff jeg valgt å bruke i denne oppgaven, og har derfor så langt dette har vært mulig prøvd å bruke skolebøkene som primærkilde.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst