Avhengighetsfølelsen mellom slagene
«The math is simple and brutal: some will live, most will die.»
Electronic Arts
I denne oppgaven vil jeg sammenligne gode og dårlige sider ved dataspilling. Jeg vil også konsentrere meg om avhengighetsfølelsen som gjør at folk velger dataspill fremfor det sosiale livet. Problemstillingen min lyder som følgende:
«Gjør rede for og drøft dataspillets oppbygning og funksjoner som gjør at brukeren utvikler en avhengighet til spillet»
For å svare på problemstillingen vil jeg ta for meg ulike typer spill og hva som er særpreg ved dem når det gjelder synsvinkel, historie og oppbygning. I oppgaven fordyper jeg meg i gigantspillet World of Warcraft, bilspillet Need for Speed og det kritikerroste spillet Battlefield 2142 og ser på forskjellen mellom spillene. Jeg ser også på faktorer som gjør at personer føler seg avhengig av disse spillene. Jeg skal også sammenligne spillene med andre spill for å finne ut hvorfor akkurat Battelfield og World Of Warcraft skaper en avhengighet.
Innholdsfortegnelse
1 Innledning
2 De ulike spillene
2.1 Action, Battlefield 2142
2.2 Eventyrspill
3 Agon, Mimicry, Alea og Ilnix
3.1 MMORPG
4 Spill med andre funksjoner- men ingen avhengighet
4.1 Avhengighet
4.2 Hva er avhengighet?
5 Hvorfor bli avhengig?
6 Diskusjon
7 Kilder
-For og først forstå hvorfor folk blir avhengig av spill trenger man en forklaring av ulike sjangere som jeg skal ta for meg nedenfor.
Actionspill
I actionspill styrer man en karakter som utfører oppdraget. Oppdraget kan variere, men som oftest går det ut på å utrydde fienden før den utrydder deg. Effekter i spillene er ofte et høyt og intens tempo. Det kreves stødig hender, evnen til å se detaljer og hurtighet. Dette gir deg en adrenalinfølelse som du senere lengter etter. Lyden i actionspill er ofte tydelig, men hjelper deg på å bygge opp den økende adrenalinfølelsen mens du søker etter ditt neste offer. Actionspill kan sammenlignes med heltefortellinger på den måten at du ofrer deg selv for å forsvare din side. I heltefortellinger vil helten ofte dø, men likevel hylles. I spillet Battlefield 2142 vil din heltedåd belønnes med badges som deg rikelig med poeng, men du vil bli stadig sterke belønnet desto bedre du er. Til slutt sitter du igjen med hele skatten.
Battlefield 2142 (2006)
Battlefield 2142 (senere omtalt som BF) er et nettbasert action rollespill der brukerne gis en mulighet til å møtes i en online verden uansett hvor de måtte befinner seg. Spillet er utviklet av det kjente spillstudio Electronic Arts ( EA Games). EA er en Amerikansk utvikler, utgiver og distributør av data- og videospill. EA ble etablert i 1982 av Trip Hawkins, og er i dag verdensledene spillprodusent. BF er det femte spillet i EA sin Battlefield-historie. Året er 2142 og begynnelsen på en istid har ført verden i kaos og panikk. Den delen av jorda som ikke er dekket av is kan kun fø en brøkdel av befolkningen. I BF Velger du å kjempe for en av to militære supermakter. EU (Europeiske Union) eller PAC (Pan-Asiatiske Koalisjonen) i en dramatisk kamp.
Eventyrspill:
Eventyrspillene er ikke veldig ulikt eventyr. Med kjennetegn som magi, hvite hester og prinsesser er det lett å se en sammenligning. Eventyrspillene bygges som regel opp mot et høydepunkt der karakteren for eksempel skal redde prinsessa i fra den onde herskeren. I likhet med actionspill styrer man en karakter som ofte utfører oppgaver. Oppgavene kan variere, men forbinder logisk tankegang med problemløsninger og overnaturlige hendelser for å gjennomføre spillet. I eventyrspill ligger hovedvekten på historien. Tempoet er lavere og mindre intenst en i actionspill. Musikk og lyder gir en beroligende og glad følelse. The Legend of Zelda er et kjent spill innen eventyrsjangeren. Zelda bygger på en frelser kalt Link som er den utvalgte for å redde prinsesse Zelda. I løpet av spillet støter Link på mange utfordringer som må løses med hans enestående pil og bue og sverd.
Agon, Mimicry, Alea og Ilnix
I boken Dataspill: Innføring og analyse av Eva Liestøl i fra 2001 deler spillforsker Roger Caillois inn spill under fire kategorier. Disse kategoriene er
Agon- Fremmer konkurranseinstinkt hos folk og det å vise overlegenhet. Slik som i dataspillet Age Of Empire, som er et strategisk spill.
Mimicry- som inntar posisjonen rollespill hvor meninga er innta en rolle ved hjelp av masker og forkledning. Godt eksempel er rollespillet Assassin's Creed hvor spilleren aldri skal vise sin identitet.
Alea- er mer den tilfeldig kategorien der spilleren ikke har kontroll over utfallet eller resultatet. Slik som på kroneautomater. Der er gevinsten allerede bestemt til hvilken tid den skal komme. Eneste spilleren har muligheten til å endre er hvor stor potten blir ved selv å velge hvor mye han eller hun vil satse.
Ilinx- forklarer Caillois er en kategori der spillerne utsettes for ekstreme forandringer på standfot. Slik som svimmelhet og ubalanse. Eksemplet her er bilspillet WRC. Spillet går ut på den verdenskjente turneringen World Rally Championship, der førerne har ekstrem høy fart over lange distanser. Førerne må stadig tilpasse seg forandringer.
MMORPG
MMORPG står for Massiv Multiplayer Online Role Playing Games og bety på norsk et massivt flerspiller online rollespill. MMORPG bygger videre på rollespill. Rollespill dreier historiene seg ofte om fantasy og science ficton. I boken til Eva Liestøl forklarer hun at i sjangeren møtes det millioner av personer i en virtuell verden for å bevise sine ferdighet.
Det beste eksempelet er gigantspillet World Of Warcraft. WoW er det største spillet innen MMORPG med hele 11.5 millioner betalende spillere i desember 2008 «http://beta.gamespot.com/news/6202679.html?tag=latestheadlines%3Btitle%3B4 » I spillet velger man å spille som Hordes som er den slemme fronten eller Allianse som er de snille. Det er dette valget som bestemmer resten av historien du vil få utdelt. Når valget er tatt kan det ikke angres uten om at du må slette karakteren din og begynne på nytt. Når du har valgt hvilken side du ønsker og ta må du velge ut hvordan rase du ønsker å bli. Når du har valgt ut rase er det klasse som gjenstår. Mulighetene er Warrior. Warrior bruker slagvåpen som øks, sverd eller klubber. Warrior som på norsk er kriger, passer ypperlig til nærkamp.
En annen klasse er Druid. Druid er en form for magiker som henter kreftene sine i fra naturen. En Druid kan danne tornadoer, lynnedslag og skifte utseende og ferdigheter til blant annet løve, fugl, troll og levende trær. i tillegg til at den har noen basic nærkamp ferdigheter. Hver klasse kan utvikle spesialiteter som senere kan trenes opp for og bli sterkere. Hver enkel karakter kan også ha yrker som skredder, våpensmed og mange fler. Wow havner også inn under sjangeren Agon og Mimicry som er forklart i boken til Eva Liestøl fordi Agon og Mimicry møtes man i en verden der ingen av spillerne faktisk blir skadet, man er forkledd bak hver sin karakter og man strever etter å vise sin makt over motstanderne ved å vinne kamper.
Spill med andre funksjoner- men ingen avhengighet
For og kunne avgjøre hvorfor noen spill skaper en avhengighet og ikke alle, skal vi se på andre type spill. Spillet jeg velger er ikke internettbasert og heter Need for Speed Underground. Need for Speed Underground ( Senere omtalt som NFS) ble utgitt i 2003 for både konsoller og datamaskiner. NFS Underground er et av mange spill i fra NFS. Produsenten av spillet er den samme som Battlefield, men spillet havner under sjangeren raceing-spill. Spillet går ut at man kappkjører med andre biler. ofte etter mørkets frembrudd når det faktisk ville foregått i den virkelige veden.
I spillet NFS kan du også modifisere bilene dine etter eget ønske. Ved å vinne løp tjener man penger og får tilgjengelig nye deler man kan kjøpe til bilen. Ettersom bilen din går raskere vil du også møte sterkere motstand. Forskjellen på NFS og WoW/BF er at du her ikke lenger kjemper mot andre personen over nettet. Her er spillet forhåndsprogrammert med forskjellige vanskelighetsgrader slik at bilene har allerede en viss bane de følger. Du kan ikke se den forhåndsprogrammerte kjørebanen til bilen du kappkjører i mot, så det virker som om du faktisk kjører i mot en annen personen. Vanskelighetsgrader varierer ut i fra dine kjørerferdigheter. Hvis du vet du kjører elendig kan du sette vanskelighetsgraden på easy. Easy står for lett og er selvforklarende. Er du den litt mer drevende kan du velge mellom moderat, hard og veldig hard.
Avhengighet
Hva er avhengighet og hvordan vet man når man er avhengig? Mange spilleavhengig ser ikke sitt eget spilleproblem og benekter sin egen spilleavhengighet. Under skal jeg forklare hvor grensen for spilleavhengig går.
Hva er avhengighet?
I boken "Helt alminnelig galskap" av Kjos og Aas betegnes man som spilleavhengig når man
1. ikke lenger har kontroll over spillingen eller rusmisbruk,
2. føler en sterk trang til å spille eller ruse seg,
3. eller at det oppleves abstinenser ved for stort opphold mellom spilling eller rusmisbruk.
Det står også i boken at det er to former for avhengighet, den psykiske og fysiske avhengigheten. Dette vil si om det er hodet ditt som forteller at du er avhengig eller om det er kroppen som gir deg det sterke suget. Når det gjelder dataspilling er det den psykiske delen som spiller en størst rolle. Ved fysisk avhengighet blir kroppen tilført rusmidler som gjør at hjernen tror kroppen fungerer bedre på de tilførte stoffene enn uten . Når det kommer til psyken gjør det deg sugen, selv om det ikke er noe stoff innblandet. Kanskje ønsket om å mestre , bli bedre og følelsen av å nå det målet du ikke klarer i virkeligheten. Det står også i boken at den fysiske avhengigheten kan over kort tid avvennes, mens den psykiske delen er vanskeligere å bli kvitt. Det er dette problemet som gjør at gamle spillavhengige vender tilbake til spillingen.
Avhengige rusmisbrukere eller spilleavhengig får som oftest problemer med det sosiale nettverket. Både fordi rusmisbruk har blitt mindre populært de siste årene, men også fordi dataspillet kan ta så mye av hverdagen din at du rett og slett ødelegger det sosiale nettverket du har bruk hele livet på å bygge opp. Problemene med avhengighet er at man sjelden føler noe grense for kroppen. Man snur også døgnet fordi når natten kommer frem er det morgen eller dagtid der flesteparten av spillerne sitter. Nattesøvn byttes ut med kaffe, Battery og andre energidrinker. Spillingen og følelsen av å mestre danner et så sterkt sug at man glemmer bort kroppen. Dette kan over det lange løp gå ut over helse å bygge seg til sykdommer.
Hvorfor bli avhengig ?
Hvorfor folk blir avhengig av spill skyldes flere grunner. Det kan være at du har andre i famiilien som sliter med det samme, dårlig sosial tilpasning, holdninger til spill eller flukt i fra den sosiale hverdagen og problemer
Spillavhengige er stadig på jakt etter følelsen av spenning og det å mestre. Det og først lokke med en større gevinst kan være starten på en spillavhengig hverdag. Når du setter deg ned for å prøve ut et spill vil du se hvor lett starten er og du fortsetter uten større omtanke. Det produsentene av spillet gjør er bevist å lokke med større gevinst i begynnelsen av spillet slik at spilleren får kjenne hvordan det er å være størst. Senere lokkes det også med nesten-gevinst, men også stadig små gevinster. Slik at spilleren må jobbe litt ekstra for og nå det. På denne måten vil spilleren ønske å bygge opp karakteren mer. I en spørreundersøkelse gjort av Dari kommer det også frem at mange føler de er mislykket i den virkelige verden, men lykkes i en drømmeverden med store belønninger og positiv oppmerksomhet. Dette gjør at noen får den følelsen av å tre frem i en helt ny verden der ingen kjenner deg, men likevel mestrer.
Diskusjon
Den store forskjellen mellom NFS og WoW er det som skjer når du ikke spiller. I World Of Warcraft fortsetter spillverdenen i det uendelig og forandres selv om du ikke er med. I Need For Speed blir alt arbeid du har gjort lagret og vil ikke fortsette før du begynner å spille igjen. Den andre virkelig store forskjellen er hvem du spiller med. I Need for Speed som ikke er et nettverkspill må du ha en sosial gruppe utenfor spillet for og i det hele tatt ha kontakt med folk, men i World of Warkraft har du hele verden foran deg, og noen kan føle at de ikke trenger mer. Mens du sjelden kan forutse neste trekk hos fienden i et online basert spill kan du med et gløgt hode forutse datamaskinens neste trekk. Hvorfor noen ikke danner en avhengighet til bilspill fremfor MMORPG skyldes søken etter en konstant mettelse og hvordan spillet er bygd opp spiller en stor rolle for om man blir avhengig eller ikke. Gir du først ut en liten smakebit vil du stadig ha mer. Og den store utfordringen til spillprodusentene er det å hele tiden balansere på den grensen at du vil jakte på gevinsten, men heller ikke gi slipp på den. World Of Warcraft bygger på en verden som aldri tar slutt. Det er alltid noe å forbedre og noe nytt å få.
I sjangere som bilspill blir dette problematisk. Gevinster kan jaktes på en gang og du kan alltid angre trekk ved å laste i fra siste lagringsplass, mens i online-spill vil et trekk ikke være mulig å angre. Det er dette som gir den lengtende følelse etter perfeksjonisme. Du vet du kan klare å gjøre karakteren din perfekt slik at du kan vise den frem til andre interesserte, mens du i bilspill har ingen å skryte til.
Hvilken player er du ?
Kilder
http://beta.gamespot.com/news/6202679.html?tag=latestheadlines%3Btitle%3B4
Battlefield 2142- enkeltmann til høyre på siden( Bildet er senere redigert)
http://battlefield.ea.com/battlefield/bf2142/Default.aspx?lang=us
http://www.daria.no/skole/?tekst=9164
Battlefield 2142- Tre menn stående
http://pics.coolfacts.in/index.php/Game-Wallpapers-HQ/Battlefield2142_1920
Bilde av spillavhengig gutt foran pc
http://pikelus.webs.com/apps/photos/photo?photoid=22728048
http://www.ung.no/spill/1909_Spillavhengighet.html
Bøker
Wennevold Aas, Kjos: Hel alminnelig galskap, Gyldendal Norsk Forlag AS 2008
Eva Liestøl: Dataspill: Innføring og analyse, Universitetsforlaget, 2001
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst