Henri Matisse
Forord
Valget av kunstner var egentlig ganske tilfeldig. Valget sto mellom mange kunstnere der Munch og Matisse kom til finalerunden. Valget falt på Matisse fordi jeg følte han appellerte til meg med de klare konturstrekene i stedet for lys og skygge og sterke farger på store flater. Munch er jo ikke så ulik, men jeg regnet med at flere ville velge Munch siden han er den mest kjente norske kunstneren i moderne tid. Jeg så også et par originaler av Matisse på Metropolitan Museum of Art i New York og det forsterket interessen for kunst og særlig Matisse. Jeg er også veldig glad i å klippe og lime, noe Matisse gjorde mye av når han ble gammel og syk. Jeg håpet selvfølgelig også at fordypningen skulle være interessant og en passe fin utfordring.
Henri Émile Benoît Matisse
I tiden 1908 til 1911 holdt dessuten Matisse en maleskole i Paris. Den hadde mange norske elever (bl.a. Per Krohg) og derfor har mye av moderne norsk kunst røttene sine tilbake til denne skolen. Etter å ha avviklet kunstskolen holdt han utstillinger i mange byer både i Afrika og Europa. Senere i livet (da han begynte å klippe og lime) ble den afrikanske kulturen veldig sentral i mye av kunsten hans. Kunsten ble også mer abstrakt. Det kan vi f. eks se i ”Femme A’ L’Amphore et Grenades”.
Etter 2. verdenskrig ble Matisse syk og dårlig. Han fikk kreft og klarte ikke lenger å stå ved staffeliet å male. Men han produserte likevel kunst. Ved hjelp av assistenter laget han strålende collager. Han farget papir i de fargene han ønsket. Papiret ble malt med gouache, en dekkende vannmaling. Han klippet selv det han ville ha og satte det sammen til store komposisjoner. Han flyttet rundt på papirbitene til han var fornøyd. Det kunne godt ta flere dager før Matisse følte at bildet hadde den rette balansen. Alt dette gjorde Matisse enten liggende i senga eller sittende i godstolen. Den endelige komposisjonen ble så limt fast til et underlag. Han laget collager fram til sin død, 3. november 1954. Da var han 84 år gammel
Noen av de mest kjente maleriene til Matisse er ”Madame Matisse”/ ”Den grønne linjen” (1905), ”Harmoni i rødt” (1908) og ”Dans” (1910). På samme måte er ”Jazz” (1947) og ”Blue Nude” serien de mest kjente collagene.
Kjennetegn i bildene
I maleriene er de sterke fargene på de store flatene og klare konturstreker i stedet for lys og skygge de mest kjente kjennetegnene. Mennesket står ofte også veldig sentralt plassert. I mitt eksempel, ”Harmoni i rødt” innfrir alle kjennetegnene utenom det siste. I stedet for skygge setter han opp sterke farger mot hverandre. I tillegg har han latt duken gå i ett med veggen noe som gjør bildet veldig spesielt. I collagene er det enda oftere mennesket som står i fokus. Ofte er de også omgitt av ulike stjerner eller blomster. Den blomsterlignende formen Matisse f. eks har brukt i bildet t.v. går veldig ofte igjen. ”Composition fond bleu” og ”Le lanceur de coteaux” er to eks. på det.
Fauvismen
Fauvismen hadde sitt utspring i ekspresjonismen. Forskjellen var at fauvismen var en mye friere og mer uttrykksfull måte å male på. Den startet i Frankrike på begynnelsen av 1900-tallet, nærmere bestemt 1905-1907. Henri Matisse var hovedfigur for denne gruppen. Kjennetegnene for denne gruppen var ekspressivt formspråk med intense farger, kraftige svarte konturstreker og sterke farger på flater. Fauvismen hadde stor betydning for moderne malerkunst i Norge.
Ekspresjonismen
Etterord
Jeg synes måten Matisse maler på er veldig fascinerende. Som jeg nevnte i forordet var jo maleriene en av grunnene til at jeg valgte ham. Generelt liker jeg den ekspresjonistiske måten å male på veldig godt. Men også collagene til Matisse er nydelige, og det er vel egentlig det jeg har jobbet mest med under dette prosjektet. Måten han setter sammen fargene på og balanserer bildene er fantastisk. Både collagene med fargesprakende detaljer (”Christmas Eve”) og de enkle med få farger (Femme A’ L’Amphore et Grenades) er definitivt min smak.
Som sagt synes jeg prosjektet var helt ”bånn i bøtta” i starten, men kunsten har jeg hele tiden hatt et godt forhold til. Jeg tror ikke mitt syn har endret seg verken på Matisse som person eller kunsten hans. Nå synes jeg selvfølgelig han er mer interessant i og med at jeg vet mer om ham. Men i all hovedsak tror jeg ikke mitt syn har endret seg underveis.
Illustrasjoner
Foto Matisse (ca. 1930), Self-portrait in a striped t-shirt(1906), Bathing in the reeds, The joy of life/Livslyst (1905-06), Femme A’ L’Amphore et Grenades, Portrett av Matisse malt av Pablo Picasso, Harmoni i rødt (1908), Composition a la croix rouge, Sentation, Self-portrait Vincent van Gogh (1889), Edvard Munch selvportrett med vinflaske (1906), Christmas Eve, Gliding Start, Madame Matisse/Den grønne linjen (1905), Dans (1910), Blue Nude I, Blue Nude II & Blue Nude III.
Kildehenvisning
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/matisse/
http://www.centaurgalleries.com/Artists/Artist.cfm?ArtistID=00106&source=overture
http://www.nothinbutprints.com/artistbios/henrimatisse.shtml
http://www.artfinale.com/matisse.html
http://skolenettet.no/kunstweb/
Aschehoug og Gyldendals store norske leksikon 1988 bind 9 – Matisse
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst