The Beatles
Jan-Roger Delbekk, 10B
INNHOLDSFORTEGNELSE:
S.1 FORSIDE
S.2 INNHOLDSFORTEGNELSE
S.3 INNLEDNING S.4 THE BEATLES’ BARNDOM, JOHN LENNON
S.5 THE BEATLES’ BARNDOM, PAUL McCARTNEY
S.6 THE BEATLES’ BARNDOM, GEORGE HARRISON/ RINGO STARR
S.7 DET TIDLIGE BEATLES
S.8 PLEASE PLEASE ME
S.9 WITH THE BEATLES
S.10 A HARD DAY’S NIGHT
S.11 BEATLES FOR SALE
S.12 HELP!!!!!!!
S.13 RUBBER SOULS.14 REVOLVER
S.15/16 SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BANDS.17 MAGICAL MYSTERY TOUR
S.18 THE BEATLES: THE WHITE ALBUM
S.19 YELLOW SUBMARINE
S.20 ABBEY ROAD
S.21 LET IT BE
INNLEDNING
Beatles var en engelsk pop/rocke gruppe som slo igjennom i Europa i 1963 og USA i 1964. Dem begynte og spille enkle kjærlighetslåter, men fornyet seg hele tiden og er tidenes viktigste musikkgruppe. Den enkle skiffle musikken ble etter hvert byttet ut med store og kompliserte arrangementer, som inneholdt både indiske instrumenter og fele og blåsere. Dem ga ut 12 offisielle LP i Storbritannia som alle havnet på 1.plass unntatt Yellow Submarine. I hjemlandet ga dem også ut 21 singler og 6 EP’er, hvorav 16 singler og alle EP’ene lå på 1.pass på EP-lista.
I USA gikk det enda bedre, der 21 av 46 singler kom på 1.plass og 14 av 20 LP’er kom på 1.plass. Men her er det også forstålig at ikke alle kom på 1.plass; de 19 første singlene kom ut på under et år.
Beatles besto av fire gutter fra forskjellige ”klasser” i Liverpool. Det hadde med alle på en eller annen møte hendt noe spesielt i barndommen, som kom til å utvikle dem til å bli dem de ble. Dem skrev alle (som regel) forskjellige sanger og på forskjellige måter; John skrev innviklet sanger, Paul skrev enkle kjærlighetssanger, George skrev indisk inspirerte sanger og Ringo skrev barnslige sanger. Sammen ble det til utrolige varierte LP’er, noe som gjorde Beatles populære i alle aldersklasser.
THE BEATLES’ BARNDOM, John Lennon:
John Winston Lennon ble født 9. oktober 1940. Han var et resultat av et kort ekteskap, faren han stakk av da han var to år, så mora gav han bort til sin søster Mimi. Mimi prøvde og oppdra John med gode manerer, høflighet og et ”vanlig” utseende. Det lyktes ikke helt, lærerne kalte ham; smart, men gal….
John likte best og tegne og høre på musikk. John utviklet seg til å bli en ”Teddy Boy”; kledd i lærklær, og brylkrem i et tilbakeslengt hår. Han lærte å spille banjo av mora si, Julia, men han mente at det ikke var nok muligheter for en spilte banjo, så han gnålte på Mimi til han fikk en gitar. Da han fikk den da hun:
” En gitar er greit nok, John, men den blir aldri et levebrød”.
John lærte seg og spille gitaren fort, og da spesielt rockesanger som f. eks. Rock Around The Clock og Jailhouse Rock.
John Lennon hadde to fæle opplevelser i barn/- ungdommen. Den ene var da faren hans kidnappet ham og tok ham med Blackpool, da mora endelig fant ham, tvinget faren John til å velge mellom foreldrene sine på stående fot. John valgte mora.
Den andre var da mora ble påkjørt og drept av en full politimann på jobb. Mora gikk oppe på gangfeltet da han kom.
John Winston Lennon
THE BEATLES’ BARNDOM, Paul McCartney:
James Paul McCartney ble født 18. juni 1942. Faren hans hadde vært musiker selv før, og ville nå lære ungen det også. Men faren var ikke bare en snill og grei, han var veldig opptatt av manerer og god oppførsel. Mora står det nesten aldri noe om, men ifølge Paul var hun ” a goddess on earth”. McCartney ble altså oppdratt under ”vanlige” forhold i forhold til Lennon. Faren ønsket at han skulle klare seg selv etter hvert så han sendte sønnen på gymnaset.
Familien hadde plass i den lavere middelklassen, og det fikk betydning for Paul. Han lærte tidlig at det trygge var best, og dette merkes senere i hans liv, det var han som pleide å skrive de enkleste tekstene i Beatles (med unntak av Ringo, som ikke skrev så mange sanger, og var mye mer uerfaren da han skrev). En blanding av fremtredende og diplomatisk egenskaper og høy IQ gjorde Paul til en av de beste elitestudentene.
Mora døde av kreft da han var 14 år, og for at han skulle ha noe annet å tenke på kjøpte faren en gitar til ham like etter begravelsen. Denne fikk han trening i å spille av faren, som selv var flink til å spille instrumenter.
James Paul McCartney
THE BEATLES’ BARNDOM:
George Harrison/ Ringo Starr
George Harrison ble født 25. februar 1943.
Han var den yngste i familien, men var allerede som barn, litt tankefull og ”innelukket”. Han var utrolig god på skolen, men fra han var 11 utviklet han en motvilje mot skolens rutiner, og læreren og deres straffmetoder. Han var også født i ”Teddy Boy-perioden”, og havnet i flere diskusjoner med lærerne for sin klær Han fikk overtalt moren til å kjøpe en gitar til han da han var 13 år, men i motsetning til John og Paul måtte George streve uhyre hardt for å lære å spille det.
George Harrison Richard Starkey
Richard Starkey ble født 7. juli 1940. Han hørte ikke til i den lavere middelklassen som de andre i Beatles, han bodde i ”the Dingle” som var et slumkvarter. Foreldrene var skilt ved hans fødsel, og mora jobbet på en pub, så han tilbrakte mye tid sammen med bestefaren som jobbet på skipsverft. Skolegangen ble avbrutt hele tiden, bl.a. på grunn av at hele tiden var syk. Han kunne knapt lese og skrive da han var 15 år!!
Han kjøpte et trommesett etter å ha lånt penger av bestefaren og ble etter hvert med i et av Liverpools beste amatørband, Rory Storm & the Hurricans. Her fikk han kalle navnet Ringo etter alle ringene på fingrene og Starkey ble forkortet til Starr, for da kunne dem skrive på plakaten at det ble servert en trommesolo av ”one Starr”.
DET TIDLIGE BEATLES:
Etter at John og Paul møttes opptrådte dem under mange forskjellige navn med mange forskjellige trommisser og gitarister. Fram til 1962 opprådde dem under mange forskjellige navn og med forskjellige besetning. Den mest kjente er sannsynligvis Quarry Men. Dette het dem fra 1957 til 1959. Navnet fikk dem fra John’s skole.
Etter dette opptrådte dem under mange forskjellige navn, som for eksempel: Johnny and the Moondogs, The Beatals, The Silver Beats, The Silver Beetles og The Silver Beatles. Og mens gruppa var oppløst i 1959 var John og Paul en du The Nurk Twins. Beatles’ første single ble spilte inn i Hamburg og da kalte dem seg The Beat Brothers.
Hamburg:
Da Beatles fikk tilbud om å dra til Hamburg, var George Harrison blitt fast medlem i gruppa. Den besto også av Stuart Sutcliffe (på bass) og Pete Best (på trommer). Dem spilte på flere forskjellige klubber. Dem måtte spille fra 4 til 6 ½ time hver kveld, og da dem skulle sove, måtte dem sove i et knøttlite rom bak et kino lerret, hvor det ble spilt amerikanske westernfilmer mens dem prøvde sove. På høsten i 1960 fikk politiet vite at George Harrison var under 18 år, og derfor ikke hadde lov til å jobbe i Tyskland. Da ble han sendt hjem med en gang, og de andre fulgte snart etter.
PLEASE PLEASE ME
Beatles spilte inn ti (!!) av låtene til denne platen i løpet av en dag. De fire andre ble spilt inn to andre dager.. Denne platen inneholder åtte egenkomponerte sanger, noe som var makeløst på denne tiden på et debutalbum. Den lå 29 uker på 1. plass i England, og det trengtes en ny Beatles-plate før den forsvant derfra.
På denne platen serverer Beatles alt fra rockelåter som I saw her standing there til soulsanger som Anna. Her viser de et bredt nummer av kvaliteter allerede tidlig i karrieren.
WITH THE BEATLES
Hvis den forrige platen hadde hevet kvaliteten på LP’er fra rock og pop-artister, så revolusjonerte denne platen bransjen.
Beatles hadde en enkel metode for å spille inn plater, dem som ikke var gode nok for å bli spilt inn som single, ble spilt inn til neste LP. 14 sånne sanger ble gitt ut her, åtte hadde dem laget selv. Også omslaget ble betegnet som revolusjonerende, fire skyggelagte ansikter, på svart bakgrunn, enkelt og nytt.
Her viser Beatles seg fram enda bedre med sitt store repotar som gruppe, med sanger i mange forskjellige musikksjangere. Og her er det også en sang som sikkert hadde gått til topps, hvis den hadde blitt gitt ut på single; All My Loving, den har det meste av det Beatles sine topplasseringer hadde. Det viser hvilke krav dem hadde til seg selv….
A HARD DAY’S NIGHT
Dette er filmen/albumet som viser hvordan det var å være en Beatle i 1964. Også forsiden på dette albumet viste seg å være noe helt spesielt, ettersom det var en film også, brukte fotografen filmstriper og hvert medlem i gruppa fikk fem bilder til å gjøre hva de vil på. Denne platen fikk også oppmerksomhet på grunn av innholdet, denne gang fordi alle sanger var selvskrevne. Med det er faktisk bare en tilfeldighet: Beatles spilte inn tre gamle rockelåter først, men de ble utgitt på en EP litt føre isteden, og da dem skulle spille inn en gammel sang, ble Ringo syk, og måtte på sykehus for å fjerne mandlene. De andre prøvde å spille inn sangen allikevel, men syntes den va for dårlig. Det mange ikke vet er at Beatles holdt fire konserter uten Ringo i den samme perioden. Da ble Jimmy Nicol leid inn på kort varsel, og steppet inn i på konsertene i København, Hong Kong, Adelaide og Amsterdam.
Tittelkuttet til denne LP’en har kanskje den mest berømte Beatles-åpningen, på akustisk gitar er det G7 sus4. De fleste av sangene på LP’en ble skrevet for å passe inn mest på film, men en plate lå også i bakhodet.
BEATLES FOR SALE
Med alle konsertene og alle intervjuene hadde Beatles egentlig ikke tid til å spille inn noen ny LP. Men en kontrakt mellom Beatles og EMI, sa at Beatles skulle gi ut to album og fire singler (minimum) på EMI hvert år. Og til nå hadde de bare gitt ut en plate, så 11. august måtte de inn i studioet igjen. Og mellom denne datoen og 26. oktober spilte de inn hele platen.
Sangene fra John og Paul hadde blitt klart mer introspektive og selvbiografiske siden sist. Komposisjonene krevde større arrangement enn sist, og de måtte bruke flere og flere overdubbinger. Og nå begynte dem å bruke flere instrumenter, noe som kom til og bli ganske vanlig for Beatles etter hvert.
Dem fleste av sangene på denne platen ble spilt inn under sommerkonsertene i 1964. men dem hadde ikke nok til å fylle en hel LP, så dem måtte igjen synge gamle favoritter. Denne gang ble det åtte egne sanger og seks ”gamle”. De mest kjente på denne platen er Chuck Berry’s Rock & Roll Music og I follow the sun, skrevet av Paul så tidlig som i 1960.
HELP!
Likt som A hard day’s night var dette både film og plate. Også albumet var bygget opp på samme måte som A hard day’s night, med den første siden med sanger fra den første siden og helt nye sanger på den andre. Nå begynner det å komme mange hiter på hver plate. Her er det bare å ramse opp: Help, You’ve got to hide your love away, Ticket to ride og til slutt Yesterday.
Og nå begynner det å bli enda mer selvbiografiske sanger, særlig fra John. Det var han som skrev sangen Help, som i følge ham selv var et rop om hjelp. Beatles var hele verdens idoler, og dette tok gruppen seg nær av og da spesielt John Lennon.
You’ve got to hide your love away var Beatles sin første helakustiske innspilling. Det var også første gang at Beatles brukte en annen musiker enn seg selv og produsenten George Martin (og studiomusikeren Andy White som spilte trommer før Ringo ble fast medlem). Det har vært snakk om at denne teksten handlet om John Lennon homoseksualitet, men det er det ikke mange som trur noe særlig på. Men det er flere som mener at det er det første eksemplet på John Lennons paranoia, fordi han synger at han føler at alle titter på han, og ler av han.
Yesterday var Beatles sin første sang uten alle medlemmene, det var bare Paul med. Han kom på sangen en morra han lå i senga, derfor var han ikke sikker på om det var en ny eller gammel melodi, og derfor tok det lang tid før den ble spilt inn. Denne sangen ble likt av aldersgrupper som før hadde kalt Beatles ”bråkemusikk”.
RUBBER SOUL
Denne platen var et vende punkt for Beatles. Denne gang var det ikke bare et rockeband som ga ut plate, nå ville Beatles sprenge grensene for hva som kunne kalles rock. Det var også Beatles sin første hele bevisste LP. Denne gang var det ikke sanger som ikke var gode nok for singler som var samlet, men 14 sanger skrevet for et album. Da Beatles gikk i studio 12. oktober måtte de spille inn 14 sanger ganske fort, for EMI skulle ha en LP ute den første uken i desember. Men problemet var at ikke sangene var skrevet først, og to av dem ble faktisk skrevet etter at den opprinnelige fristen gikk ut 8. november. Rubber Soul var bindeleddet mellom den gamle beatmusikken og den eksperimenteringen som skulle komme på de neste platene.
Og nå var igjen alle sangene selvlaget og to av dem var laget av George Harrison. På denne plata begynner for alvor Beatles sin eksperimentering med andre instrumenter, gjerne med instrumenter de ikke hadde prøvd før, eller hørt om for den saks skyld. Noen eksempler er sitar, fuzz bass og slide gitar. Dem bruker også bjeller og andre lyder.
REVOLVER
Revolver var albumet som skapte ny kurs innen rock. Oppfinnsomheten i studio var grenseløs. På fire år hadde de blitt enormt erfarne i studio. Her var det slutt på at studiotiden var på dagstid, de fleste ble faktisk spilt inn på natten.
Beatles vurderte og gjøre som bl.a. Rolling Stones og spille inn platene sine i USA, men en kontrakt med EMI hindret dem i det. Og det er kanskje like greit, for da måtte dem være ekstra oppfinnsomme. En av dem viktigste grunnen til at Beatles ble så mye bedre på denne tiden var at George Martin fikk en ny assistent, den 20 år gamle Geoff Emerick, og han var like oppfinnsom som Beatles. Revolver var sammen med Rubber Soul den platen av Beatles som gruppa samarbeidet mest om. Og her kryr det av hits:
Taxman er George Harrison sang om den britiske regjeringen, her handler om at sangeren får 5 % og staten 95% (noe som faktisk skjedde med Beatles). F. eks. ”If you try to sit, I’ll tax your seat, and if you try to go I tax your feet”……. Eleanor Rigby er en av Paul McCartney sine mest kjente sanger, og den har et orkester med, som spiller så bra at det kan ta pusten fra deg. Når Paul synger om de ensomme menneskene spiller en enslig fiolin. Yellow submarine har vært i mange diskusjoner om det er en tåpelig barnesang, eller en utrolig fengende melodi. Denne sangen ble til som Yesterday, Paul kunne sangen når han våknet. Og her bruker Beatles utrolig mange lydeffekter, de blåser bobler og plasker i vann osv. osv.
SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND
Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band er rockens mest betydningsfulle og mest epokegjørende album, og en av de mest berømte. Det er ingen andre plater i pop/rock som gjenspeiler tiden den ble gitt ut i. Og det er ingen andre plater som revolusjonerte og åpnet like mange muligheter i et studio som denne.
Det er ingen annet album som vil klare å imponere så mange mennesker så kraftig på samme tid som det denne platen gjorde. Den vestlige verden sto stille da den ble utgitt. Noen radioer spilte bare denne platen i mange dager i strekk. Og det var første gang at omslaget var like viktig som innholdet.
Ironisk nok er Beatles sin mest hyllede plate, også den mest utskjelte, mest p.g.a. at platen forherlighet bruken av narkotiske stoffer. Selv etter at hele verdens største musikkjennere har kalt en milepæl i en mannsalder, er det fortsatt noen som mener at det er tidenes mest overvurdert album. Det fleste sier at den ikke inneholder noen 1.plasser på hitlistene (tilfellet med flere Beatles-plater). Men hele poenget med Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band er at det er en helhet. Det er ikke et album med 13 sanger, det er et ALBUM.
Og Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band er den platen som inneholder den sangen som flest bedømmer som den beste innspillingen Beatles gjorde, A day in life.
Dette er første gang at Beatles fikk operere med full frihet, så lang tid dem ville, så mye penger dem ville. Og det første til mange rare ideer fra Beatles. En av de verste var da John Lennon ba George Martin om å få stemmen hans til å høres ut som en appelsin….
Den samme mannen spilte også inn den ene sangen med mikrofonen inni en plastikkpose, som lå inni en melkeflaske med vann.
Det har blitt sagt at det eneste som det ikke har blitt fokusert på om Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band er hvor kjedelig det var i studio. Verst var det for George Harrison, han opplevde at Paul, som tok stadig over mer og mer av kontrollen, kuttet ut en gitarsoloene hans som han hadde jobbet med i mer enn sju timer. Han som blir kalt en av verdens beste gitarister, spiller også bare maracas på A day in life.
Og dette er platen som for alvor har fått oppmerksomhet for omslaget, og det er slett ikke rart: det var Peter Blake som laget omslaget etter at Beatles hadde fortalt ham at dem ønsket seg et bilde av Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band som akkurat hadde holdt konsert i en park, etter dette fikk Peter Blake ideen om at gruppa hadde akkurat blitt ferdig og det sto masse publikum bak dem. Medlemmene i Beatles fikk beskjed om og lage lister over hvilke dem ville ha med blant publikum, John ville ha med Jesus, Ghandi og Hitler, men dem ble utelatt. George skrev opp bare indiske guruer, og Ringo lot dem andre bestemme. Ikke overraskende var det Paul som skrev den lengste lista. Dem personene som fortsatt var i live, ble tilskrevet i tilfelle dem ville ha noe i mot det.
30. mars ble en fotograf tilkalt, for da skulle det bli tatt bilde. Inni studio hadde Peter Blake jobbet i to uker med å sette opp pappfigurer, bilder og voksfigurer. Han hadde satt dem i 15-20 cm mellomrom, for å få til en litt tredimensjonal effekt.
På slutten av platen er det blitt spilt inn bare surr. Det er Beatles som bare sa masse rare ting, og så klippet George Martin dem i stykker, og limte dem tilfeldig sammen og spilte dem inn baklengs. Dette trodde Beatles var helt nytt, men en i studio fortalte at det var brukt før, så da foreslo John at dem kunne spille inn en hundefløyte og det var noe nytt, og alle likt ideen, så det ble gjort. (den kan høres mellom A day in life og preket til Beatles.)
MAGICAL MYSTERY TOUR
Magical mystery tour endte opp med å bli Beatles sin første flopp. Det var en film også. Paul McCartney har senere sagt at sa at Beatles skulle gjøre dette får å få dem til å tenke på noe annet etter at manageren deres Brian Epstein hadde dødd etter overdose.
Beatles gjorde selvfølgelig noe nytt med denne platen også, det ble tidenes første dobbelt EP. For Beatles hadde 6 sanger, og det var for mye for en EP, og for lite for en LP.
Dette ble kalt Beatles sin første og største flopp(filmen altså). Men det kom noe positivt ut av det, Beatles kom ned på landjorda igjen. Dem hadde fått nærmest heltestatus etter Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band.
Men EP’en derimot var alle tiders, det er etter min mening den beste EP’en Beatles ga ut i hele sin karriere. Det er bare hiter her; Magical Mystery Tour, Your mother should know, I am the walrus, The fool on the hill, Flying og Blue Jay Way.
THE BEATLES: THE WHITE ALBUM
Beatles møtte hverandre i midten av 1968 etter å ha vært en tur i India. Dem fant fort ut at dem hadde for mange sanger til en LP, dem hadde over førti, og det ville bli skrevet flere før den var ferdig innpilt. Og da fant Beatles ut at det var på tide å gi ut sin første dobbelt LP.
Beatles dro til et studio i London for å spille inn denne LP’en for der var det en åttespors innspiller. Det var en i Abbey Road også, men det visste ikke Beatles før dem fant den tilfeldig en dag. Da forlangte Beatles å få bruke den med en gang og det fikk dem(dem var jo tross alt Beatles).
Det var denne LP’en som Beatles gled mest i fra hverandre i. Og det ble så ille at Ringo Starr sluttet i gruppa, men det var like mye fordi når han kom til avtalt tid, så måtte han vente i flere timer på dem, og da var det ikke sikkert at det var bruk for ham allikevel. Men Beatles klarte og holde det hemmelig for pressen og etter en stund ble Ringo med igjen. Beatles skulle egentlig kalle LP’en A doll’s house, men en gruppe kalte sin LP for dette noen måneder i forveien.
Omslaget ble (igjen) kalt noe helt nytt og vakkert, det står The Beatles med svart skrift på hvit bakgrunn, det er derfor dem fleste kaller det The White Album.
Og dette er en hit samling: OB-LA-DI, OB-LA-DA, Blackbird, Don’t pass me by, Julia, Sexy Sadie, Helter Skelter, Revolution 1, Revolution 9 og Good Night.
YELLOW SUBMARINE
Beatles ga ut singelen Yellow Submarine i august 1966, og ikke lenge etter ble det skrevet en historie til sangen. Den ble straks gjort om til en helaftens tegnefilm og da George Martin ble spurt om å lage filmmusikk var ikke veien til Beatles lang.
Filmen hadde premiere 17. juli 1968 mer enn et år etter at Beatles hadde blitt enige med selskapet om å skrive musikk til den. Men plata ble ikke gitt ut før i januar 1969, flere måneder etter at filmen var att av plakaten. Mange ble sure fordi den kom ut så sent, og enda flere ble sure da dem merket at det på baksiden bare var musikk skrevet av George Martin, og ikke flere av sangene som var med i filmen. Slik den kom ut i 1969 var Yellow Submarine et halvt Beatles album og knapt nok det. Men da CD’en ble gitt ut i 1999 var dette gjort om til at alle sangene i filmen ble tatt med.
Beatles fikk mye kritikk for å ha gått med på å gi ut en så halvhjertet LP, og dem må ha tatt det til etterretning for det finnes et masterbånd av en EP med sangene; Only a northern song, Hey Bulldog, Across the universe, All togeter now og It’s all to much. Men denne ble aldri gitt ut.
ABBEY ROAD
Dette er det beste albumet til Beatles, teknisk sett. Lyden er glassklar, det gjelder musikken og stemmene. Det er en oppsummering av Beatles sin karriere, og det kommer klart frem at det er slutten, den siste sangen heter The End, og på omslaget går Beatles fra Abbey Road, der hvor dem spilte inn nesten alle sangene sine siden 1962.
Det er ganske rart at Beatles klarte og møtes og spille inn en å bra plate i 1969, da det bare var konflikter mellom dem, både musikalsk og i forretninger. Ringo og George hadde ikke noe særlig i mot Paul sine sanger, men det hadde John som kritiserte hver eneste sang han kom med. George Martin var igjen produsent, etter at Beatles hadde lovet og spille inn platen som i gamle dager, da dem samarbeidet om nesten alt, og at John Lennon skulle delta aktivt i oppbygningen.
Omslaget ble selvfølgelig nærmest historisk, fire mann på vei over en gate, hva er så spesielt med det??? Jo, bildet var så bra som det kunne blitt, vinden var perfekt og dem går i takt.
Omsalget her er begynnelsen på ryktene om at Paul McCartney var død. For på bilen i bakgrunnen står det 28IF noe som skulle bety at Paul hadde vært 28 hvis han hadde vært i live, men Paul var egentlig 27 da bildet ble tatt. Det blir fortsatt funnet nye ”spor” daglig i denne saken!!!! Det har også blitt gitt ut bøker om dette og blader har ofte innslag som handler om dette.
LET IT BE
Men Beatles var ikke død!!! Dette er deres siste album, som inneholder noen skikkelig klassiker og resten er bare fyll, klassikerne er Across the universe, Let it be, The long and winding road og Get back. Den ene sangen ble faktisk skrevet av Paul og John allerede i 1957……
Men Beatles klarte å ta seg sammen og spille inn enda en super LP, med god hjelp av soulsangeren Billy Preston og Eric Clapton. Det skulle også bli gitt en film med samme navn om hvordan et album ble laget i studio med Beatles. Men den ble det aldri noe av.
Dette er den gangen det skikkelig skjærer seg for Beatles, etter en evig klaging av Paul McCartney, sier George Harrison takk for seg og slutter i bandet. Men også han blir overtalt til å fortsette, ihvertfall til filmen og plata er ferdig, det lå tross alt mye penger i dette, Beatles hadde leid inn musikere og produsenter for en hel måned. Men etter dette var det slutt, for selv om Beatles ble enige om å slutte og holde det hemmelig en stund til, gikk Paul McCartney ut og sa at han sluttet i Beatles noen dager senere. Det har blitt sagt at det var for å få litt oppmerksomhet rundt solodebuten.
Og da ble det slutt på verdens beste og
mest betydningsfulle band…
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst