Titanic

Særoppgave om Titanic.

Skrevet i 9. klasse.

Sjanger
Særoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2006.01.01

Innhold

Innledning

Forhistorie, planlegging

Byggingen/delene

Innredningen

Dekkene

Jomfruturen

Norske overlevende/omkomne

Bilder av diverse

Kilder

Litt av passasjerlistene

Bilder

 

 

Innledning:

Jeg valgte dette temaet fordi det er en av historiens mest tragiske ulykke. Lite planlagt av skipsbyggerne at Titanic skulle støte på et isfjell?

 

Filmen ”Titanic” er den mest etterlignende filmen som viser hva som egentlig skjedde. At Titanic virkelig brakk i to, er vanskelig å forstå for meg. Jeg synes at båten var praktfull, men tanke på innredningen. Det skulle være det største og beste i verden, noe det så ut til å bli.

 

Titanic overgår de fleste båtene, og at hun skulle synke var utrolig trist! Over halvparten av menneskene døde, pga at det var ikke nok livbåter til alle.

 

Så jeg håper du vil tenke litt over det du leser, og kanskje lære noe nytt. Det gjorde jeg i hvert fall!

 

Kos deg! =)

 

 

Planleggingen

<bilde>

 

J. Bruce Ismay

Joseph ble født i Crosby, nær Liverpool 12. Desember 1862. Han ble utdannet ved Elstree School og ved Harrow.

 

I 1888 giftet han seg med Julia Florence Schieffelin, og de fikk to sønner og to døtre sammen.

 

Etter farens død, tok Joseph over lederstolen i bedriften ”White Star Line”. Ismay solgte rederiet til J. P. Morgan 3år senere, da det ikke gikk så bra med firmaet.

 

Joseph døde i 1938.

 

 William Pirrie

William ble født Quebec, Canada 31. Mai 1847. Etter farens død, flyttet de til Irland og bodde i Conlig, County Down.

 

<bilde>
Allerede som 10-åring ble William interessert i båter og båtbygging, og som 15-åring ble William med i skipsbyggerfirmaet Harland & Wolff. Han likte det han jobbet med, og på den måten jobbet han seg oppover i firmaet. Pirrie ble gift, men fikk ingen barn.

 

Han døde fredag 6. juni 1924, og ble begravd i kirkegården i Belfast.

 

 

Men med den store konkurransen innen passasjertrafikken over Atlanterhavet, var det de beste og største skipene som trakk til seg folk som ville reise mellom kontinentene. De største konkurransene var mellom Cunard Steam ship company, White Star Line og Nordeutscher Lloyd.

 

Ismay samarbeidet med en ved navn lord Pirrie, og planla å bygge 3 store passasjerskip. Disse skulle hete Titanic, Britannic og Olymic. Disse skipene skulle gå under ”Olympia-klassen”.  

 

Datoen var 31. juli 1908 da kontrakten ble underskrevet med skipsverftet om å bygge Titanic og søsterskipet Britannic som skulle komme senere. Prisantydningen var på £1.150.000 (ca. idag 1 milliard norske kroner!). Lengden på Titanic skulle bli 268 m lang, bredde på 29m og høyden skulle bære 31m opp til broen. Nye kaier måtte bygges for å klare å bygge disse kjempeskipene.

 

 

Byggingen/delene

Titanic veide over 46200 tonn, når de var ferdige med skroget. Skroget kunne endelig sjøsettes 31.Mai 1911, og propellene og all innvendig interiør kom på skipet. Hun hadde 16 vanntette skott, hvor 6 av dem ble okkupert av 29 dampkjeler, som veide 2900 tonn! Tenk deg hvor tung 1 veide da!

 

Begge propellene ble drevet av en ”firesylindret, omkastbar, tregangs stempelmaskin” som klare 15.000 hestekrefter med 75 omdreininger hvert minutt! Propellene var plasserte i et rom bak dampkjelene og strakk seg oppover fem dekk. Altså like høyt som et 6etasjes hus!

 

I 1. avdelingen bak var turbinmotoren som drev midtpropellen. Den klarte 16.00 hestekrefter ved 165omdreininger hvert minutt, altså i alt 46.000 hestekrefter!

 

Når livbåtene ble plassert på båten, var det bare plass til 1.200 mennesker, uansett om skipet kunne rommet 3.320! Grunnen til å gi Titanic livbåter var å kunne frakte mennesker til andre båter eller land hvis maskineriet skulle slutte å funke. Så Handelsdepartementet regelmang ble tolket bokstavelig. Det sa at skip over 16.000bruttotonn skulle ha minst 16livbåter. Det største skipet før Titanic var på 12.960bruttotonn. Men Titanic ble nesten tredoblet. Så skipet fikk 4 ekstra oppblåsbare redningsbåter, så da var redningsutstyret etter loven langt mer enn nødvendig. Det var jo ekstremt usannsynlig at noe skulle hende skipet, ikke sant?

 

Pga av de 16 vanntette kottene som var fordelt over hele skipet, skrev datidens mest ettertraktede båtjournalist at båten var nærmest ”usynkelig”. Livbåtene ble dermed redusert.

 

I januar fikk Titanic en trådløs telegraf, som ble oppfunnet av den italienske oppfinneren Guglielmo Marconi i 1895. White Star Line ville bare utruste skipet med det beste av utstyr, så skipet fikk en eksklusiv Marconi - telegraf, med en rekkevidde på 250 naustiske mil, og var den kraftigste telegrafen til sjøs.

 

Den 3. februar fikk Titanic sine store propeller påsatt, og malt over med det siste strøket med maling. Dette skjedde i en tørrdokk, og det tok over en time og frakte skipet fra utrustningskaien til tørrdokken.

 

Søndag 31. mars var Titanic ferdig med alt unntatt innredningen. De eksklusive møblene ventet Titanic i Southampton. Med nytt kull, og nyrenset maskineri kunne Titanic gjennomføre sin første lille prøvetur. Gikk turen bra, ville den bli offisielt et passasjerskip til White Star Line.. =)

 

2. april var Titanic klar, og propellene roterte i vannet for første gang. I Titanics toppfart på 23knop kjørte Titanic til Irskesjøen for å fullføre sin prøvetur. Der ble maskineriet testet og andre manøvreringer. Det ble blant annet målt at Titanic trengte 180m for å stoppe fra toppfarten sin. Senere på dagen returnerte skipet til Belfast igjen.

 

Francis Carruther, handelsdepartementets inspektør var også med på prøveturen til Titanic, og likte det han så. Han skrev et sertifikat på vegne av Det Britiske Handelsdepartementet og godkjente turen. Han godtok at RMS Titanic kunne bli et passasjerskip til White Star Line.

 

 

Innredningen

Titanic skulle ha det nyeste og beste innen komfort, stil og eksklusivitet. Nå skal jeg fortelle litt mer om innredningen til skipet.

 

Båtdekket: Bare de som reiste på 1.klasse fikk gå på båtdekket. Her var det benker med smijern, solsenger så de kan ligge og sole seg og andre diverse ting som bare 1.klasse hadde. Her var også de 16 livbåtene skipet hadde. Det var også en av grunnene til at livbåtantallet var blitt redusert. Det hadde blitt for trangt for passasjerene og bevege seg hvis det opprinnelige antallet av livbåter var der. Hadde de vært der, så hadde kanskje alle overlevd. Folk tenker mer på luksus enn sikkerhet! I hvertfall på denne båten.

 

<bilde>

 

Promenadedekket: Promenadedekket så rett ved siden av hovedtrappa. Dette var også bare for de som reiste 1.klasse. Her kunne de slappe av, snakke med folk og ta en liten tur? Det hadde også vinduer som kunne åpnes og lukkes etter behov. Så visst det regnet, så kunne de lukke vinduene.. Smart ja?

 

<bilde>

 

Veranda kafé: Denne kafeen hadde planter som krøp oppover veggene, og gjorde at passasjerene følte litt at de satt ute i det fri. Kafeen ble omtalt som ”palmehagen”. Den lå bak 1.klasse passasjerenes røykesalong.

 

<bilde>

 

Cafe Parisien: Cafe Parisien var for det meste for folk som ville slappe av etter middag osv. Her ble det servert drinker og småretter nesten hele dagen. Og siden det ble brukt franske kelnere, var det nesten akkurat det samme som en fransk gatekafé. Kafeen lå på B-dekket.

 

<bilde>

 

Titanics barberere: Titanic hadde forskjellige barberere og frisører på 1.klasse og 2.klasse. Disse var åpen fra 08.00 om morgenen og stengte klokka 18.00 om kvelden. Mennene dro ofte dit for å fikse på barten eller håret. Barbererne solgte også diverse ting som postkort og bøker for dem som ville ha det.

 

<bilde>

 

Titanics resepsjon/salong: Resepsjonen lå på dekk B, og folk samlet seg her rett før middag og etter middag. Her pratet de også med kjente. Møblene var og i komfort, og stolputene var overtrukket med silkestoff i gull. Dette fikk det til og virke eksklusivt ut, samtidig som det var behagelig.

 

Spisesal, 3.klasse: Høydepunktet for dagen for de som reiste på 3.klasse var nok måltidene. De var i høyere kvalitet og bedre enn i de fleste hjemmene folkene kom fra. Spisesalen var ikke like eksklusiv som de andre, og var malt i hvitt samtidig som alle dukene var hvite. Det var diverse bilder på veggene, men som oftest av andre skip og båter White Star Line hadde hatt.

 

 

<bilde>

 

Hovedtrappa: Hovedtrappa var det fineste på hele skipet syns jeg. Det var skåret ut av Mahogni og kirsebærtre, og strakk seg flere dekk nedover. På toppen var det en glasskuppel i krystallglass som gjorde trappa enda mer elegant. På hver avsats var det også kunstgjenstander som fikk det til å virke som et museum.

 

 

<bilde>

 

Øverst på trappa var det også en fantastisk gullklokke. Denne var vel kjennetegnet til trappa. Den var omgitt av to statuer som representerte heder og glorie, tro og kjærlighet.

 

Gym-og trimrommet: Gymrommet var veldig populært. Folk gikk ofte dit for å holde musklene sine i form, og møte kjente. Gymsalen lå på styrbord side, ved siden av inngangen til de som reiste på 1.klasse. Det var vekter, og annet treningsutsyr for både kvinner og menn. Det var også en romaskin, en elektrisk kamel som gikk an å ri på og en trimsykkel. Utrolig hva de fant på.

 

<bilde>

 

Motor og fyrrom: Der var det 29 fyrkjeler på 5 meter høy. Det var 25 av de 29 kjelene som var i full gang da Titanic traff isfjellet. Sylinderne måtte passes på av flere menn for og holde stabiliteten og vedlikeholdet oppe.

 

<bilde>
 
<bilde>

 

 

Dekkene:

 

A-dekket:

<bilde>

 

B-dekket:

<bilde>

 

C-dekket:

<bilde>

 

D-dekket:

<bilde>

 

E-dekket:

<bilde>

 

F-dekket:

<bilde>

 

G-dekket:

<bilde>

 

Orlopdekket:

<bilde>

 

Tanktopp:

<bilde>

 

 

Jomfruturen

Onsdag 10. april var Titanic klar til å starte turen sin. Det var sol og blå himmel, og alt var perfekt. Kapteinen Edward John Smith sto på broa og smilte over det vakre skipet. For han kom dette til å bli en helt spesiell tur. En stjerne på hans lange og ærerike karriere. Dette var hans siste tur, før han skulle pensjonere seg. Og om bord var det stress for å gjøre ferdig den siste finpussen før passasjerene kom.  

 

Nå ble skipet åpnet. De som reiste på 1. klasse kunne gå rett inn hvor de ville, 2. klasse måtte gå inn andre innganger og de som reiste på 3. klasse måtte gjennom en legesjekk og måtte inn en annen inngang. Allerede etter noen minutter, var det mange folk på dekket for å vinke til familiene eller vennene som sto nede på kaia. Etter at alle passasjerene hadde kommet seg på skipet, satte Titanic snuten mot Cherbourg i Frankrike der flere passasjerer skulle komme på skipet. Etter de hadde kommet på, dro Titanic videre til Queenstown i Irland, for å hente enda flere passasjerer. Det var all slags mennesker på skipet. Den rikeste med en formue på over 55millioner dollar, og andre som måtte selge alt de hadde for å få råd til en billett. Det var 31 nordmenn på skipet. To av dem reiste 1. klasse, en av dem 2. klasse og resten 3. klasse.

 

De neste dagene skjedde det ikke så mye. Folk slappet bare av, var i trimrommet, spilte sjakk, leste bøker osv. Egentlig alt de følte for å gjøre.

 

Men den fjerde dagen, kom det et isvarsel til Titanics telegrafister. Det var det første varselet skipet fikk av mange varsler. Kapteinen ga streng beskjed til offiserene at de skulle holde utkikk etter isfjell, men de var ikke så lett å oppdage. Stille vann, og overskyet slik at månelyset ikke kom frem gjorde isfjellene vanskelige å spotte. Men da klokka begynte å nærme seg 23.37, synes en av utkikkerne at han så en stor svart skygge foran skipet. Han sa fra til Kapteinen, som ga ordre til styrmennene om å svinge ”hardt styrbord”. Skipet svingte sakte styrbord, og det så ut som de klarte å svinge unna isfjellet. Men idet styrmennene og kapteinen begynte å puste igjen, kom det et stort brak og båten begynte å riste. De hadde truffet isfjellet. Det kom en forferdelig lyd av is som skrapte opp siden på skipet. Is ble kastet om bord på skipet og flere personer som sto der ble truffet av isbiter som kom flygende gjennom luften. Folk ble paniske og sprang mot vinduene for å se hva som skjedde. Plutselig stoppet skipet opp, og det ble stille. Passasjerene pustet ut og begynte å virke rolige igjen. Men det de ikke visste var at vannet begynte å strømme inn fra flengen isfjellet hadde laget, og rom for rom ble det fylt med iskaldt havvann. Men etter hvert skjønte kapteinen og passasjerene hva som hadde skjedd. Flere gikk ut og så. De så at vannet strømmet inn. I det samme sekundet ble det en fryktelig uro på skipet. Skipets konstruktør, Andrews, var også med på skipet og beregnet skadene Titanic fikk. ”Titanic vil holde seg flytende i maks to timer” hadde han sagt til kapteinen. Nå var Titanic og mange av passasjerene fått sin dom. Døden.

 

Kapteinen organiserte mannskapet så de kunne begynne med evakueringen. Det var ikke nok livbåter til alle, og det hadde blitt fullt kaos. Flere båter ble bare halvfulle, folk skrek og flere truet seg til en av plassene i livbåtene.

 

Nødrakettene begynte å skytes opp, og dampskipet Californian så det. Californian var 19 naustiske mil fra Titanic. Hun besvarte med en rakett, men da dampskipet ikke fikk noe svar, trodde skipet at det bare var en falsk melding, så skipet dro videre. Der forsvant Titanics siste håp. De siste nødrakettene ble skytt opp, men til ingen hjelp.

 

Mange av kvinnene som kunne ha klart og overlevd, døde fordi de ikke ville forlate mennene sine. Voksne og barn sprang inn til kapteinen og spurte om hjelp. Kapteinen visste at han ikke kunne hjelpe dem, men sa bare at de skulle beholde roen. Han visste at de fleste barna som hadde spurt han om hjelp kom til å dø. De hadde så vidt begynt på livet sitt…

 

Da livbåtene begynte å minke brøt panikken ut. Flere gjorde alt for å komme på en av båtene. Men like etter klokka 02.00, ble den siste livbåten sjøsatt. Orkesteret var igjen på båten og spilte oppmuntrende musikk, for å prøve å roe menneskene litt ned. Men etter en stund og alle båtene hadde blitt sjøsatt, syns de som var i livbåtene at de hørte orkesteret spille ”Nærmere deg, min Gud”. Men all musikken sluttet da akterenden begynte å reise seg. Kapteinen gikk inn på styrrommet sitt og satt seg ned. Han tok seg en drink og bare ventet..

 

Klokka var 02.10 og akterenden fikk stadig nesa lengre opp mot himmelen. Skipet kunne synke når som helst. Alt av møbler, løse ting og mennesker skled nedover mot vannet da akterenden bratt reiste seg enda mer. Men da brakk skipet i to. Den ene delen sank og forsvant stille nedover havbunnen, mens den andre begynte sakte og synke. Klokken 02.20 forsvant også akterenden ned i det mørke havet. Flere overlevende som lå i vannet ble dratt nedover med skipet, pga av det enorme suget. Men av de 1600menneskene som lå i vannet, overlevde bare 6. En av disse var onkelen til Ingeborgs farmor! De fleste frøs i hjel pga av det kalde isvannet. Av de 31 nordmennene som var om bord, overlevde bare 11. Her er nordmennene som overlevde og omkom:

 

 

Overlevende:

Karen Marie Abelseth 16 år, kom seg bort med båt 16.
Karen Marie var ei ung jente fra Sundmøre og reiste 3rd class med skipet Titanic fra Southampton Onsdag 10 April 1912. Hun hadde billett nr: 348125

Anna Kristine Saltkjelsvik 21 år, kom seg bort med båt C.
Anna Kristine var en ung dame fra Saltkjelsvik som reiste "3rd class" med skipet Titanic fra Southampton Onsdag 10 April 1912. Hun hadde billett nr: 343120

Helene Ragnhild Østby 22 år, kom seg bort med båt 5.
Helene Ragnhild var en ung dame som bodde på Rhode Island. Hun reiste "1st class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Hun hadde billett nr: 113509Omkomne:

Lena Jakobsen Rasmussen Solvang 63, år
Hun var en eldre dame fra Skaare. Hun reiste "3rd class" med skipet Titanic fra Southampton Onsdag 10 April 1912. Hun hadde billett nr: 65305

Master Arthur Karl Olsen 9 år, kom seg bort med båt 13.
Master Arthur Karl var en liten gutt fra Trondheim som reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 17368

Fridtjof Arne Madsen 24 år, kom seg bort med båt 13.
Fridtjof Arne var en ung mann fra Tronheim som reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 17369

Olaus Jørgensen Abelseth 25 år, kom seg bort med båt A
Olaus var en ung mann som bodde I South Dakota. Han reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 348122


Karl Albert Midtsjø 21 år, kom seg bort med båt 15
Karl Albert var en ung mann fra Kråkstad. Han reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912.

Bernt Johannes Johannesen29 år, kom seg bort med båt 13
Bernt Johannes var en mann fra Haugesund som reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 65306

Karl Edvard Dahl 45 år, kom seg bort med båt 15
Karl Edvard var en mann fra Sør-Varanger som reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 7598

Albert Johan Moss 29 år, kom seg bort med båt B
Albert Johan var en mann fra Bergen som reiste "3rd class" fra Southampton onsdag 10 april 1912. Han hadde billett nr: 312991

Omkomne:

Knud Paust Rommetvedt 49 å,r Kom fra HogstadBillett nr: 312993
Knud reiste "3rd class"

Hans Martin Monsen Birkeland 21år, Kom fra Bremnes Billett nr: 312992
Hans Martin reiste "3rd class"

Sigurd Hansen Moen 27 år, Kom fra Bergen Billett nr: 348123
Sigurd reiste "3rd class"

Peter Andreas Lauritz
Andersen Sjøholdt 19 år, Kom fra Sjøholdt Billett nr: 348124
Peter Andreas Lauritz reiste "3rd class"

Karl Siegwart Andreas Olsen 42 år, Kom fra Trondheim Billett nr: 4579
Karl Siegwart Andreas reiste "3rd class"

Simon Sivertsen Sæther 43 år, Kom fra Buvik Billett nr: 3101262
Simon reiste "3rd class"

Thor Andersen Olsvigen 20 år, Kom fra Oslo Billett nr: 6563
Thor Andersen reiste "3rd class"

Johan Hansen Nysveen 60 år, Kom fra Oyer Billett nr: 345364
Johan reiste "3rd class"

Ole Martin Olsen 27 år, Kom fra Sunhordland Billett nr: 265302
Ole Martin reiste "3rd class"

Arne Jonas Fahlstrøm 18 år, Kom fra Slerndal Billett nr: 236171
Arne Jonas Fahlstrøm reiste "2nd class"

Engelhart Cornelius Østby 64 år, Kom fra Oslo Billett nr: 113509
Engelhart Cornelius reiste "1st class"

Johannes Halvorsen Kålvik 21 år, Kom fra Skånevik
Johannes reiste "3rd class"

Daniel Danielsen Grønnestad 32 år, Kom fra Bokn Billett nr: 8471
Daniel reiste "3rd class"

Ingvald Olai Olsen Hagland 28 år, Kom fra Skaare Billett nr: 65303
Ingvald reiste "3rd class"
 
Konrad Mathias
Reiersen Hagland 19 år, Kom fra Skaare Billett nr: 65304
Konrad Mathias reiste "3rd class
Albert Karvin Andersen 33 år, Kom fra Bergen Billett nr: 4001
Albert reiste "3rd class"

Johan Martin Holthen 28 år, Kom fra Bergen Billett nr: 4001
Johan Martin reiste "3rd class"

Henry Margido Olsen 28 år, Kom fra Bergen Billett nr: 4001
Henry Margido reiste "3rd class"

Adolf Mathias Nicolai
Olsen Humblen 42 år, Kom fra Borgund Billett nr: 348121
Adolf Mathias Nicolai reiste "3rd class"

Olaf Pedersen 28 år, Kom fra Sandefjord Billett nr: 345498
Olaf reiste "3rd class"   

 

                            

Funnet av Titanic:

Dr. Robert J. Ballard har alltid hatt et brennende ønske om å finne Titanic igjen. Han ledet et team som ble kalt” klovnegjengen”. De hadde liten tålmodighet etter et søk på over mange dager. De skulle akkurat til og gi opp, da de så noe som lignet på en båtdel på kameraet sitt. De hadde flere ganger oppdaget noe stort på havbunnen på ekkoloddet sitt, men det var bare sanddyner. Klokken 2, 4.august hadde de endelig funnet nå som var menneskelagd. På 4000meters dyp, lå akterenden. Stille og uberørt i over 70år. Det var først en av fyrkjelene som viste seg over skjermen, og litt etter dukket baugen på skipet opp.

I over 24timer ble skipet kartlagt og filmet med deres undervannsbåt, ARGO.

 

Noen dager senere returnerte Ballard til stedet der hvor Titanic lå. Han hadde nå med seg en miniubåt med plass til 3personer. Denne ville han bruke til å dykke ned til skipet. Turen ned til skipet tok rundt 3 timer.

 

Ballard og teamet utforsket skipet innvendig, og det meste var blitt fortært av mikroorganismene som lever på denne dybden. Men de fant fortsatt mye vrakgods. Fat, kofferter, smijernet fra benkene, porselensdukker, speil osv. Til og med to par sko som lå rett ved siden av hverandre som tydet på menneskene som hadde tatt sin siste hvile her.

 

At Titanic brakk i 2 akkurat rett før det sank, fant de ut ikke var sant. Det måtte ha brukket i to når det var på overflaten. Grunnen til dette var at begge delene lå 600m fra hverandre. Akterdelen var nesten ujenkjennelig, siden det har blitt påført enorme krefter da det sank ned mot havbunnen.

 

Flere ganger har forskere prøvd å ta med biter fra skroget opp. Men de klarer det aldri. De har klart å få biter opp til overflaten, men blitt avbrutt av orkaner, så bitene har synket ned til havbunnen igjen. Akkurat som om noe overnaturlig vil at skipet skal være i fred.

 

Det har også kommet et museum av Titanic. Mange av eiendelene og andre diverse ting finnes der. Dit vil jeg dra en gang.

 

Håper du har lært noe av dette. Det har jeg!

 

 

Bilder av vraket og diverse:

 

<bilde>
 

Tegn på menneskets siste hvil.

 

<bilde>

Baugen på Titanic etter 73 år.

 

<bilde>

Baugpartiet

 

<bilde>

Tallerkener fra skipet.

 

<bilde>

Synes dette er et vakkert bilde!

 

<bilde>
 

Noen fra skipet sine briller.

 

<bilde>
 

Diamantringer.

 

<bilde>
  

En bagasjelapp.

 

<bilde>
 

En av lugartjenernes jakke.

 

 

Kilder:

*Google.com

-       http://www.varsi.net/titanic/funnet.shtml

-       http://home.tiscali.no/soaase/titanic/museum.htm

-       http://octopus.gma.org/space1/titanic.html

-       http://home.online.no/~hahaakon/titanic.htm

-       http://www.webtek.no/titanic/

-       http://home.online.no/~solhanse/titanic.htm

-       http://propaganda.net/skoleside/?stil=1017

 

*Bok på biblioteket:

-       “Titanic” av Robert J. Ballard

 

*Dokmentar på NRK1

-       Historien om Titanic

 

*Egen kunnskap og hjelp fra venner

 

 

VEDLEGG:

 

Passasjerlistene: De med * overlevde

KLASSE 1

 

*Allen, Miss Elizabeth Walton
Allison, Mr. Hudson Joshua Creigthon
Allison, Mrs. Hudson Joshua Creigthon (Bessie Waldo Daniels)
Allison, Miss Helen Loraine
*Allison, Master Hudson Trevor
*Anderson, Mr. Harry
*Andrews, Miss Kornelia Theodosia
Andrews, Mr. Thomas, jr. (Harland & Wolff Guarantee Group)
*Appleton, Mrs. Edward Dale (Charlotte Lamson)
Artagaveytia, Mr. Ramon
Astor, Colonel John Jacob
*Astor, Mrs. John Jacob (Madeleine Talmadge Force)
*Aubert, Mme. Leontine Pauline
*Barber, Miss Ellen "Nellie" [stuepike til Cavendish, Mrs. Tyrell William]
*Barkworth, Mr. Algernon Henry Wilson
Baumann, Mr. John D.
*Baxter, Mrs. James (Hélène DeLaudenière Chaput)
Baxter, Mr. Quigg Edmond
*Bazzani, Miss Albina [stuepike til Bucknell, Mrs. William Robert]
Beattie, Mr. Thomson
*Beckwith, Mr. Richard Leonard
*Beckwith, Mrs. Richard Leonard (Sallie Monypeny)
*Behr, Mr. Karl Howell
*Bidois, Miss Rosalie [stuepike til Astor, Mrs. John Jacob]
*Bird, Miss Ellen [stuepike til Straus, Mrs. Isidor]
Birnbaum, Mr. Jakob
*Bishop, Mr. Dickenson H.
*Bishop, Mrs. Dickenson H. (Helen Walton)
Bissette, Miss Amelia [stuepike til White, Mrs. J. Stuart]
*Björnström-Steffansson, Mr. Mauritz Håkan
Blackwell, Mr. Stephen Weart
*Blank, Mr. Henry
*Bonnell, Miss Caroline
*Bonnell, Miss Elizabeth
Borebank, Mr. John James
*Bowen, Miss Grace Scott [governess til Ryerson, Master John Borie]
*Bowerman, Miss Elsie Edith
*Bradley, Mr. George {"Mr. George Arthur Brayton"}
Brady, Mr. John Bertram
Brandeis, Mr. Emil
Brewe, Dr. Arthur Jackson
*Brown, Mrs. James Joseph (Margaret Tobin) "Molly"
*Brown, Mrs. John Murray (Caroline Lane Lamson)
*Bucknell, Mrs. William Robert (Emma Eliza Ward)
Burns, Miss Elizabeth Margaret [sykepleier til Spedden, Master Robert Douglas]
Butt, Major Archibald Willingham
Cairns, Mr. Alexander [manservant til Carter, Mr. William Ernest]
*Calderhead, Mr. Edward Pennington
*Candee, Mrs. Edward (Helen Churchill Hungerford)
*Cardeza, Mrs. James Warburton Martinez (Charlotte Wardle Drake)
*Cardeza, Mr. Thomas Drake Martinez
Carlsson, Mr. Frank Olof
Carrau, Mr. Francisco M.
Carrau, Mr. José Pedro
*Carter, Mr. William Ernest
*Carter, Mrs. William Ernest (Lucile Polk)
*Carter, Miss Lucile Polk
*Carter, Master William Thornton II
Case, Mr. Howard Brown
*Cassebeer, Mrs. Henry Arthur, jr. (Eleanor Genevieve Fosdick)
Cavendish, Mr. Tyrell William
*Cavendish, Mrs. Tyrell William (Julia Florence Siegel)
Chaffee, Mr. Herbert Fuller
*Chaffee, Mrs. Herbert Fuller (Carrie Constance Toogood)
*Chambers, Mr. Norman Campbell
*Chambers, Mrs. Norman Campbell (Bertha Griggs)
*Chaudanson, Miss Victorine (stuepike til Ryerson, Mrs. Arthur Larned)
*Cherry, Miss Gladys
*Chevré, Mr. Paul Romaine
*Chibnall, Mrs. Alfred Benjamin (Edith Martha Barber) ("_Bowerman")
Chisholm, Mr. Roderick Robert Crispin [Harland & Wolff Guarantee Group]
Clark, Mr. Walter Miller
*Clark, Mrs. Walter Miller (Virginia Estelle McDowell)
*Cleaver, Miss Alice Catherine [sykepleier til Allison, Master Hudson Trevor]
Clifford, Mr. George Quincy
Colley, Mr. Edward Pomeroy
*Compton, Mrs. Alexander Taylor (Mary Eliza Ingersoll)
*Compton, Miss Sara Rebecca
Compton, Mr. Alexander Taylor, jr.
*Cornell, Mrs. Robert Glifford (Malvina Helen Lamson)
Crafton, Mr. John Bertram
Crosby, Captain Edward Gifford
*Crosby, Mrs. Edward Gifford (Catherine Elizabeth Halstead)
*Crosby, Miss Harriet R.
Cumings, Mr. John Bradley
*Cumings, Mrs. John Bradley (Florence Briggs Thayer)
*Daly, Mr. Peter Dennis
*Daniel, Mr. Robert Williams
Daniels, Miss Sarah [stuepike til Allison, Mrs. Hudson Joshua Creigthon]
Davidson, Mr. Thornton
*Davidson, Mrs. Thornton (Orian Hays)
*Dick, Mr. Albert Adrian
*Dick, Mrs. Albert Adrian (Vera Gillespie)
*Dodge, Dr. Washington
*Dodge, Mrs. Washington (Ruth Vidaver)
*Dodge, Master Washington
*Douglas, Mrs. Frederick Charles (Mary Hélène Baxter)
Douglas, Mr. Walter Donald
*Douglas, Mrs. Walter Donald (Mahala Dutton)
*Duff Gordon, Sir Cosmo Edmund {"Mr. Morgan"}
*Duff Gordon, Lady (Lucy Christiana Sutherland) {"Mrs. Morgan"}
Dulles, Mr. William Crothers
*Earnshaw, Mrs. Boulton (Olive Potter)
*Endres, Miss Caroline Louise [sykepleier til Astor, Mrs. John Jacob]
*Eustis, Miss Elizabeth Mussey
Evans, Miss Edith Corse
Farthing, Mr. John [manservant til Straus, Mr. Isidor]
*Flegenheim, Mrs. Alfred (Antoinette Liche)
Fleming, Miss Margaret [stuepike til Thayer, Mrs. John Borland]
*Flynn, Mr. John Irwin
Foreman, Mr. Benjamin Laventall
Fortune, Mr. Mark
*Fortune, Mrs. Mark (Mary McDougald)
*Fortune, Miss Ethel Flora
*Fortune, Miss Alice Elizabeth
*Fortune, Miss Mabel Helen
Fortune, Mr. Charles Alexander
*Francatelli, Miss Laura Mabel [stuepike til Duff Gordon, Lady]
Franklin, Mr. Thomas Parnham
*Frauenthal, Dr. Henry William
*Frauenthal, Mrs. Henry William (Clara Heinsheimer)
*Frauenthal Mr. Isaac Gerald
*Frölicher-Stehli, Mr. Maximilian Josef
*Frölicher-Stehli, Mrs. Maximilian Josef (Margaretha Emerentia Stehli)
Fry, Mr. John Richard [kammertjener til Ismay, Mr. Joseph Bruce]
Futrelle, Mr. Jacques Heath
*Futrelle, Mrs. Jacques Heath (Lily May Peel)
Gee, Mr. Arthur H.
Geiger, Miss Amalie ("Emily _") [stuepike til Widener, Mrs. George Dunton]
*Gibson, Mrs. Leonard (Pauline C. Boeson)
*Gibson, Miss Dorothy Winifred
Giglio, Mr. Victor [kammertjener til Guggenheim, Mr. Benjamin]
*Goldenberg, Mr. Samuel L.
*Goldenberg, Mrs. Samuel L. (Edwiga Grabówska)
Goldschmidt, Mrs. George B.
*Gracie, Colonel Archibald IV
Graham, Mr. George Edward
*Graham, Mrs. William Thompson (Edith Junkins)
*Graham, Miss Margaret Edith
*Greenfield, Mrs. Leo David (Blanche Strouse)
*Greenfield, Mr. William Bertram
Guggenheim, Mr. Benjamin
*Harder, Mr. George Achilles
*Harder, Mrs. George Achilles (Dorothy Annan)
*Harper, Mr. Henry Sleeper
*Harper, Mrs. Henry Sleeper (Myna Haxtun)
Harrington, Mr. Charles H. [manservant til Moore, Mr. Clarence Bloomfield]
Harris, Mr. Henry Birkhardt
*Harris, Mrs. Henry Birkhardt (Irene Wallach)
Harrison, Mr. William [sekretær til Ismay, Mr. Joseph Bruce]
*Hassab, Mr. Hammad [dragoman til Harper, Mr. Henry Sleeper]
*Hawksford, Mr. Walter James
Hays, Mr. Charles Melville
*Hays, Mrs. Charles Melville (Clara Jennings Gregg)
*Hays, Miss Margaret Bechstein
Head, Mr. Christopher
Hilliard, Mr. Herbert Henry
Hipkins, Mr. William Edward
*Hippach, Mrs. Louis Albert (Ida Sophia Fischer)
*Hippach, Miss Jean Gertrude
*Hogeboom, Mrs. John Clinton (Anna Louisa Andrews)
Holverson, Mr. Alexander Oskar
*Holverson, Mrs. Alexander Oskar (Mary Aline Towner)
*Homer, Mr. Harry {"Mr. E. Haven"}
*Hoyt, Mr. Frederick Maxfield
*Hoyt, Mrs. Frederick Maxfield (Jane Anne Forby)
Hoyt, Mr. William Fisher
Icard, Miss Amelie ("Amelia _") [stuepike til Stone, Mrs. George Nelson]
Isham, Miss Ann Elizabeth
Jones, Mr. Charles Cresson
Julian, Mr. Henry Forbes
Keeping, Mr. Edwin Herbert [kammertjener til Widener, Mr. George Dunton]
*Kreuchen, Miss Emilie [stuepike til Robert, Mrs. Edward Scott]
Kent, Mr. Edward Austin
Kenyon, Mr. Frederick R.
*Kenyon, Mrs. Frederick R. (Marion Stauffer)
*Kimball, Mr. Edwin Nelson, jr.
*Kimball, Mrs. Edwin Nelson, jr. (Gertrude Parsons)
Klaber, Mr. Herman
*Leader, Dr. Alice (Farnham)
*LeRoy, Miss Bertha ("Berthe_") [stuepike til Douglas, Mrs. Walter Donald]
*Lesueur, Mr Gustave J. ("_ Lesurer") [manservant til Cardeza, Mr. Thomas Drake Martinez]
Lewy, Mr. Ervin G.
Lindberg-Lind, Mr. Erik Gustaf {"Lingrey, Mr. Edward"}
*Lindström, Mrs. Carl Johan (Sigrid Posse)
*Lines, Mrs. Ernest H. (Elizabeth Lindsey James)
*Lines, Miss Mary Conover
Long, Mr. Milton Clyde
*Longley, Miss Gretchen Fiske
Loring, Mr. Joseph Holland
Lurette, Miss Elise [stuepike til Spencer, Mrs. William Augustus]
*Madill, Miss Georgette Alexandra
Maguire, Mr. John Edward
Maioni, Miss Roberta [stuepike til Rothes, Grevinnen av]
*Maréchal, Mr. Pierre
Marvin, Mr. Daniel Warner
*Marvin, Mrs. Daniel Warner (Mary Graham Carmichael Farquarson)
Mayné, Mlle Berthe Antonine {"Mrs. de Villiers"}
McCaffry. Mr. Thomas Francis
McCarthy, Mr. Timothy J.
*McGough, Mr. James Robert
Meyer, Mr. Edgar Joseph
*Meyer, Mrs. Edgar Joseph (Leila Saks)
Millet, Mr. Francis Davis
Minahan, Dr. William Edward
*Minahan, Mrs. William Edward (Lillian E. Thorpe)
*Minahan, Miss Daisy E.
*Mock, Mr. Phillip Edmund
Molson, Mr. Harry Markland
Moore, Mr. Clarence Bloomfield
Natsch, Mr. Charles H.
Newell, Mr. Arthur Webster
*Newell, Miss Madeleine
*Newell, Miss Marjorie
*Newsom, Miss Helen Monypeny
Nicholson, Mr. Arthur Ernest
*Nourney, Mr. Alfred {"Baron von Drachstedt"} - Overført fra andreklasse
*Oliva y Ocana, Doña Fermina [stuepike til Peñasco y Castellana, Mrs. Victor de Satode]
*Omont, Mr. Alfred Fernand
Østby, Mr. Engelhart Cornelius [Norsk]
*Østby, Miss Helene Ragnhild [Norsk]
Ovies y Rodriguez, Mr. Servando Jose Florentino
Parr, Mr. William Henry Marsh [Harland & Wolff Guarantee Group]
Partner, Mr. Austen
Payne, Mr. Vivian Ponsonby [assistent til Hays, Mr. Charles Melville]
Pears, Mr. Thomas Clinton
*Pears, Mrs. Thomas Clinton (Edith Wearne)
Peñasco y Castellana, Mr. Victor de Satode
*Peñasco y Castellana, Mrs. Victor de Satode (Maria Josefa Perez de Soto y Vallejo)
*Perreault, Miss Mary Anne [stuepike til Hays, Mrs. Charles Melville]
*Peuchen, Major Arthur Godfrey
Porter, Mr. Walter Chamberlain
*Potter, Mrs. Thomas, jr. (Lily Alexenia Wilson)
Reuchlin, Mr. Jonkheer John George
*Rheims, Mr. George Alexander Lucien
Ringhini, Mr. Sante [manservant til White, Mrs. John Stuart]
Robbins, Mr. Victor [manservant til Astor, Colonel John Jacob IV]
*Robert, Mrs. Edward Scott (Elisabeth Walton McMillan)
Roebling, Mr. Washington Augustus II
*Romaine, Mr. Charles Hallace {"Mr. C. Rolmane"}
Rood, Mr. Hugh Roscoe
*Rosenbaum, Miss Edith Louise ("_Russell")
Rosenshine, Mr. George {"Thorne, Mr. George"}
Ross, Mr. John Hugo
*Rothes, Grevinnen av (Lucy Noël Martha Dyer-Edwards)
Rothschild, Mr. Martin
*Rothschild, Mrs. Martin (Elizabeth L. Barrett)
Rowe, Mr. Alfred G.
Ryerson, Mr. Arthur Larned
*Ryerson, Mrs. Arthur Larned (Emily Maria Borie)
*Ryerson, Miss Emily Borie
*Ryerson, Master John Borie
*Ryerson, Miss Susan Parker "Suzette"
*Saalfeld, Mr. Adolphe
*Sägesser, Mlle. Emma [stuepike til Aubert, Mme. Leontine Pauline]
*Salomon, Mr. Abraham Lincoln
*Schabert, Mrs. Paul (Emma Mock)
*Serreplan, Miss Auguste [stuepike til Carter, Mrs. William Ernest]
*Seward, Mr. Frederic Kimber
*Shutes, Miss Elizabeth Weed [guvernante til Graham, Miss Margaret Edith]
*Silverthorne, Mr. Spencer Victor
Silvey, Mr. William Baird
*Silvey, Mrs. William Baird (Alice Munger)
*Simonius-Blumer, Mr. Colonel (Oberst) Alfons
*Sloper, Mr. William Thompson
Smart, Mr. John Montgomery
Smith, Mr. Richard William
Smith, Mr. James Clinch
Smith, Mr. Lucien Philip
*Smith, Mrs. Lucien Philip (Mary Eloise Hughes)
*Snyder, Mr. John Pillsbury
*Snyder, Mrs. John Pillsbury (Nelle Stevenson)
*Spedden, Mr. Frederic Oakley
*Spedden, Mrs. Frederick Oakley (Margaretta Corning Stone)
*Spedden, Master Robert Douglas
Spencer, Mr. William Augustus
*Spencer, Mrs. William Augustus (Marie Eugenie)
*Stähelin-Maeglin, Dr. Max
Stead, Mr. William Thomas
*Stengel, Mr. Charles Emil Henry
*Stengel, Mrs. Charles Emil Henry (Annie May Morris)
Stephenson, Mrs. Walter Bertram (Martha Eustis)
Stewart, Mr. Albert A.
*Stone, Mrs. George Nelson (Martha Evelyn)
Straus, Mr. Isidor
Straus, Mrs. Isidor (Rosalie Ida Blun)
Sutton, Mr. Frederick
*Swift, Mrs. Frederick Joel (Margaret Welles Barron)
Taussig, Mr. Emil
*Taussig, Mrs. Emil (Tillie Mandelbaum)
*Taussig, Miss Ruth
*Taylor, Mr. Elmer Zebley
*Taylor, Mrs. Elmer Zebley (Juliet Cummins Wright)
Thayer, Mr. John Borland
*Thayer, Mrs. John Borland (Marian Longstreth Morris)
*Thayer, Mr. John Borland, jr.
*Thorne, Mrs. Gertrude Maybelle
*Tucker, Mr. Gilbert Milligan, jr.
Uruchurtu, Mr. Manuel E.
Van der hoef, Mr. Wyckoff
Walker, Mr. William Anderson
*Ward, Miss Anna [stuepike til Cardeza, Mrs. James Warburton Martinez]
Warren, Mr. Frank Manley
*Warren, Mrs. Frank Manley (Anna Sophia Atkinson)
Weir, Colonel John
*White, Mrs. John Stuart (Ella Holmes)
White, Mr. Percival Wayland
White, Mr. Richard Fraser
Wick, Mr. George Dennick
*Wick, Mrs. George Dennick (Martha Hitchcock)
*Wick, Miss Mary Natalie
Widener, Mr. George Dunton
*Widener, Mrs. George Dunton (Eleanor Elkins)
Widener, Mr. Harry Elkins
*Willard, Miss Constance
Williams, Mr. Charles Duane
*Williams, Mr. Richard Norris II
Williams-Lambert, Mr. Fletcher Fellows
Wilson, Miss Helen Alice [stuepike til Spedden, Mrs. Frederic Oakley]
*Woolner, Mr. Hugh
Wright, Mr. George
*Young, Miss Marie Grice

197 passasjerer overlevde på 1. klasse, av 322.

Vil du se resten av passasjerlista, gå på denne linken: http://home.tiscali.no/soaase/titanic/passasje.htm

 

<bilde>

 

 

 

<bilde>

 

 

<bilde>
 
<bilde>

 

<bilde>

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst