Arbeidskravsanalyse for Freestyle / Jibbing (NTG)
Et høyt prestasjonsnivå i idrett er ofte et resultat av mange års hard og målrettet trening. Treningens primære mål er å få utøveren opp på et høyere prestasjonsnivå. For å få det til må trener og utøver planlegge og gjennomføre trening som er rettet mot arbeidskravene i konkurransen. En arbeidskravsanalyse kan defineres som en grundig analyse av de tekniske, fysiske, psykiske, taktiske og antropometriske kravene som idretten stiller i en bestemt idrett på et gitt mestrings- eller prestasjonsnivå.
Rammebetingelser og ytre faktorer som konkurranseforhold, utstyr, geografi, klima, konkurransetidspunkt, mm. er eksempler på andre faktorer som også kan påvirke prestasjonsevnen.
Arbeidskravsprofilen skal vise hvilke faktorer som har større eller mindre betydning for prestasjonsnivået en sikter til, men også i forhold til verdens beste på prestasjonsområdene.
Eksempel:
Verdens beste jibbere ligger på ca. 67 ml oksygenopptak, mens de beste utøverne i verden i utholdenhetsidretter ligger på ca. 95 ml. Dermed har faktor utholdenhet mindre betydning for å hevde seg i verdenstoppen i hopp enn for en toppsyklist eller -roer.
Derimot stilles det de aller høyeste krav til den prestasjonsbestemmende faktor innenfor koordinasjon, timing, til en jibber på lik linje med andre idretter, f. eks. ishockey eller tennis.
Arbeidskravsprofil for freestyle/ jibbing.
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 18-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste i freestyle/ jibbing.
NIVÅ |
gen. fys. basis-egenskaper |
idrettsspes. fysiske egenskaper |
teknikk |
taktikk |
psyke |
antropo-metri |
ytre faktorer |
10 = verdens beste |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
1 utrent,nybegynner |
|
|
|
|
|
|
|
1. Fysiske basisegenskaper
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 18-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste jibber/ freestyle
gult = krav til verden beste 16-årige jibber/ freestyle
POENG |
utholdenhet 3000-m |
utholdenhet anaerob 400 m |
maks. d. styrke knebøy kr.v. |
maks styrke benkpress |
spenst stille-lengde |
hurtighet 40 m |
10 |
7’30” |
43” |
3 x kv |
2,2 x kv |
3,65 m |
4,4 |
9 |
8’15” |
|
|
|
|
|
8 |
9’00” |
|
|
|
|
|
7 |
9’45” |
|
|
|
3,00 m |
5,2 |
6 |
10’30” |
|
1,5 x kv |
1 x kv |
2,85 m |
5,3 |
5 |
11’55” |
1’05” |
1,2 x kv |
0,8 x kv |
|
|
4 |
13’00” |
1’15” |
|
|
|
|
3 |
13’45” |
|
|
|
|
|
2 |
14’00” |
|
|
|
|
|
1 |
14’45” |
1’20” |
0,5 x kv |
0,3 x kv |
2,20 m |
6,5” |
2. Idrettsspesifikke fysiske egenskaper
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 25-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste jibber/freestyle (topp 20)
gult = krav til verden beste 16-årige jibber freestyle
POENG |
bevegelighet |
utholdende |
spenst
|
Koordinasjon |
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
3. Hoppteknikk
Gjennom tekniske ferdigheter løser utøveren gitte bevegelsesoppgaver på en hensiktsmessig og effektiv måte.
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 18-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste jibber/ freestyle
gult = standard/krav til verden beste 16-årige jibber/freestyle
POENG |
Inrun |
Sats |
Kurve |
Stil |
Grab |
Landing/ nedslag |
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Koordinasjon
Koordinasjon er evnen til å samordne kroppsbevegelser i forhold til hverandre og til omgivelsene. Det er flere viktige betingelser for at denne samordningen skal kunne skje. Det er mange sanser som spiller inn på koordinasjonen. Ulike bevegelser man foretar seg stiller krav til sanseinntrykkene fra ulike sanseorganer (syns-, likevekts-, trykk- og ledd/muskelsansen) med arbeidet til musklene. Det er denne prosessen man kaller koordinasjon eller sansemotoriske prosesser. For å mestre nye bevegelsesutfordringer er man avhengig av å ha bred bevegelseserfaring. Treningen med å etablere disse bevegelsesminnene er trening av koordinasjon. De egenskapene man må trene på for å få gode koordinative egenskaper er: balanse, rytmefølelse, reaksjon, timing, romorientering, øye-hånd koordinasjon, øye-fot koordinasjon, tilpasset kraftinnsats og muskulær spenningsregulering. Gode koordinative egenskaper er en sentral prestasjonsbestemmende faktor, fordi handlingene må utføres under ekstrem tidspress og stor presisjon
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 18-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste i jibbing/ freestyle
gult = standard/krav til verden beste 16-årige jibber/ freestyle
POENG |
balanse |
rytme-følelse |
reaksjon |
Timing |
romorien-tering |
øye-hånd koordina-sjon |
øye-fot koordina-sjon |
tilpasset kraftinn-sats |
muskulær spennings-regulering | |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| |
5. Taktikk
Taktikk er effektiv bruk av de egne fysiske, tekniske og psykiske egenskapene og evnene under konkurransen så vel som bruk av de teoretiske kunnskapene og praktiske erfaringene for å mestre arbeidsoppgavene i en konkurranse.
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 18-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste i jibber/freestyle
gult = standard/krav til verden beste 16-årige jibber/ freestyle
tilpasningsevne |
utnytte egne styrker under ulike forhold |
situativ handlings-evne | |
10 |
|
|
|
9 |
|
|
|
8 |
|
|
|
7 |
|
|
|
6 |
|
|
|
5 |
|
|
|
4 |
|
|
|
3 |
|
|
|
2 |
|
|
|
1 |
|
|
|
6. Mentale egenskaper og ferdigheter
Mental trening kan defineres som: prosedyrer og øvelser som øker en utøvers evne til å bli mer effektiv og bedre forberedt mentalt når han eller hun forsøker å oppnå idrettsrelaterte mål
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 25-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste i jibber/ freestyle
gult = standard/krav til verden beste 16-årige jibber/freestyle
POENG |
Selvtillit |
Motivasjon |
Konsen-trasjon |
Mestre stress |
Avspenning |
Visuali-sering |
Målsetting |
Indre dialog | |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
7 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
4 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
2 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
| |
7. Ytre faktorer
10 = verdens beste på egenskapene
1 = gjennomsnitts utrent 25-åring / nybegynner standard
turkis = standard/krav til verdens beste i jibbing/ freestyle
gult = standard/krav til verden beste 16-årige jibbing/ freestyle
POENG |
trenings-fasiliteter
|
trenings-miljø |
Trener |
fysisk trener |
mental trener |
lege/fysio |
sosiale situasjon |
økonomi | ||
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
7 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
3 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
1 |
|
|
|
|
|
|
|
| ||
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst