De Hvite Bussene
Da krigen begynte å slute og de allierte rykket nærmere og nærmere hjertet av Tyskland, men også en del konsentrasjonsleierer. En del av leirene ble evakuert og fangene ble sent til andre leirer som lå lengre vekke fra fronten, Noen av leirene ble evakuert med biler og busser mens andre(de fleste) måtte gå. Disse marsjene ble senere kalt for dødsmarsjen. Men når tyskerne innså at de kom til å tape krigen fikk de et dilemma enten kunne de la de allierte overta fangene men da fikk de vite nøyaktig hva som hadde skjedd inne i leierne eller så kunne de drepe alle men da ville de allierte finne spor etter massemordene og verden ville hate det 3. riket enda mer.
De hvite bussene. Norske, danske og svenske diplomater forhandlett med Heinrich Himmler og Gestapo om lov til å hente de norske og danske fangene hjem. Himmler godtok aksjonen Men han godtok bare at de ble fraktet til en oppsamlingsleir i Neuengamme nær den danske grensen. Det ble samlet inn penger, informasjon over hvor fangene befant seg hen og omfattende bistand fra svenske Røde Kors.
Den niende mars 1945 startet opperasjonen og bestod av ca. 280 personer og 75 ambulansebusser, lastebiler, personbiler og motorsykler. Som ble malt hvite med store røde kors merker(motorsyklene var litt vanskelige å male hvit med merker på så de ble hoppet over) og svenske flagg. Med på aksjonen var også mobile verksted, kjøkken og et tankskip med I Friedrichruh ble det opprettet et hovedkvarter. Først ble Sachsenhausen og Dachau tømt for norske og danske fanger. Og så kjørte bussene på kryss og tvers av Tyskland. Alle fangen ble reddet uansett om de var jøder eller NN fanger. Fra leiren Vaihingen ble blant annet Trygve Bratteli som senere ble statsminister. I april fikk de hvite bussene lov til å flytte fangene til Danmark isteden for Neuengamme, som først var planen. Jyllandskkorpset ble satt in til å frakte fangene fra Neuengamme til Danmark og så videre hjem. Jyllandskkorpset besto av: 120 danske biler, busser og motorsykler og 300 sjåfører, leger og sykepleiere. I ramsløsa Brunn ved Helisgborg ble det laget et mottakssenter for konsentrasjonsleirfangene.
Aksjonen reddet ikke bare skandinaviske fanger. Himmler godtok at alle fangene i Ravensbruck fikk være med bussene. Dette var ca 7000 pluss at de plukket opp fanger på veien. Og til sammen ble 27000 fanger reddet.
De hvite bussene tar en pause i Tyskland.
De hvite bussene ble møtt med jubel når de kom tilbake til Danmark.
Stiftelsen Hvite Busser
Stiftelsen Hvite Busser til Auschwitz arrangerer flere ganger i året reiser til de noen av konsentrasjonsleirene, noen av de største. Hvite busser arbeider på å videreføre historiene fra konsentrasjonsleirene, berlinmuren og nazistene, for at de ikke skal bli glemt.
Den som glemmer historien må leve den om igjen, er det skrevet på en brakkevewg inne i Auschwitz dette er mye av mottoet til Hvite Busser.
Hvite busser har kontorene sine i Porsgrunn. Og ble startet som en forening rundt et kjøkkenbord i 1992, for og løse problemet med at flere og flere ungdommer ble nynazister . Det var opprinelig fem personer i stiftelsen. Etter hvert ble det så stor etterspørsmål at de måtte gå fra og vær en stiftelse til og bli en bedrift.
I dag har stiftelsen en omsetning på 20 millioner kroner, Stiftelsen tar bare penger som de trenger til og dekke utgiftene for turene sine og ikke noe annet. De har send ca 60000 skoleelever til Konsentrasjonsleirene.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst