Filosofi

Denne stilen inneholder en kort beskrivelse av hva filosofi er og hvem Sokrates var.
Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2019.01.15
Tema

Filosofi

Filosofi betyr kjærlighet til visdom. Man kan dele filosofi I forskjellige områder som etikk, fysikk, logikk og naturfilosofi. Å filosofere er å finne et begrunnende svar på et spørsmål. Det kan være spørsmål om kunnskap eller vår eksistens, f.eks Hvem er jeg? Finnes det en gud? Hva skjer etter døden? Osv. Det er spørsmål det kan være vanskelig å svare på eller at man må tenke litt mere når man skal svare på spørsmålet. Filosofiske spørsmål ble snakket om helt siden 480 år f.kr. Filosofien skal ha oppstått i antikken i Hellas. En filosof er en person som elsker visdom.  Naturfilosofene var de første filosofene, og den aller første var Thales han blir sett på som “far til vitenskapen”. Filosofer er egentlig bare vanlige mennesker som er litt ekstra  nysgjerrige, og lurer på veldig mye og leter alltid etter ny kunnskap. Det er mange kjente filosofer som Sokrates, Platon og Aristoteles. Sokrates var en filosof, han var fra Athen i Hellas og ble født rundt 470 år f.kr. Sokrates var veldig opptatt av menneske og problemene til menneskene, så når Sokrates gikk rundt på gaten lot han som at han var dummere enn det han var, fordi han ville lære mere om de forskjellige personene å høre alle de forskjellige meningene. Han mente av rett kunnskap førte til rett handling, og rett handling førte til lykke. Men I år 399 f.kr ble han dømt til døden og måtte drikke et beger med gift, han ble dømt for å ha innført nye guder, og for å ha ledet ungdommen på villspor. Sokrates skrev aldri ned noe, så alt vi vet om Sokrates er gjennom eleven hans Platon. Platon skrev også et av sine beste tekster ut ifra Sokrates dialog. Platon ble insperert av Sokrates, og så ble Aristoteles insperert av dem begge.  Og sånn ble hele verden preget av Sokrates. Sokrates var grunnleggeren av Humanistisk filosofi. 

 

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst