Fotografiens historie
FOREDRAG OM FOTO
Som dere sikkert vet og har oppdaget, jobber jeg som freelacefotograf i
Fredrikstad-avisa Demokraten og tar da selvfølgelig en del bilder. Siden
jeg tar en del pressebilder, blir det mest svart-hvitt bilder.
Vi kan jo begynne med at FOTO kommer av det greske ordet PHOS, som betyr
lys.
Camera Obscura
Roger Bacon anbefalte camera obscura til bruk ved observasjon av
solformørkelser, for at man skulle unngå å skade øynene ved å se direkte
på sola.
En illustrasjon av denne metoden kom for første gang i 1545,
offentliggjort av den hollandske fysiker og matematiker Reiner Gemma
Frisius.
Den første beretningen om prinsippet kom 24 år tidligere da en av
Leonardo da Vincis elever, Cesare Cesarino, beskrev et camera obscura
der man kunne se et bilde av alt som befant seg utenfor rommet.
Beskrivelsen ble publisert i 1521. Da hadde Leonardo da Vinci allerede
gitt to beskrivelse av camera obscura i sine notater, men disse blir
imidlertid ikke utgitt før i 1797. Den beste og fyldigste utredning om
camera obscura ga den napolitanske vitenskapsmannen Giovanni Battista
della Porta i 1558. Her ble det for første gang anbefalt som
hjelpemiddel ved tegning. "Hvis man ikke kan male, kan De ved hjelp av
dette arrangement tegne (konturene i bildet) med en stift. Man lar
bildet blir reflektert på et tegnebord med papir. Så har De bare igjen å
legge på fargene. For en dyktig person er dette en enkel sak."
31 år senere kom Portas bok i en ny og fyldigere utgave. Her utvidet
forfatteren den praktiske anvendelsen av kamerat til å omfatte
portrettering.
Den første vesentlige forbedring som ble gjort med camera obscura, var
at man plasserte en bikonveks linse i hullet for å få et klarere bilde.
Girolamo Cardano, en fysiker fra Milano anbefalte dette i 1550.
Speilreflekskamera
Det første speilreflekskamera ble beskrevet og illustrert i 1676 av
Johann Christoph Sturm, professor i matematikk i Altdorf.
Et plant speil, plassert i 45 graders vinkel til linsen, reflekterte
bildet opprett på et stykke oljepapir som var strukket over åpningen i
toppen av kamerat. Dette var skjermet av en hette for å gjøre bildet mer
synlig.
Ni år senere viste Johann Zahn, en munk i Wrzburg, tegninger av flere
typer kasse-camera obscura som var små nok til at man kunne bære dem med
seg hvor som helst. Speilreflekstypen var bare 23 cm høy og bred og ca
60 cm lang. For første gang så man beskrevet opalglass til å stille
skarpt på, og sortmaling av kassen innvendig for å unngå reflekser. I
størrelse og utforming ble Zahns kameraer prototypen på den nittende
århundrets kasse- og speilreflekskameraer.
Fotokjemi
Det var ikke før i 1725 at Johann Heinrich Schulze, professor ved
universitetet i Altdorf nær Nrnberg oppdaget at sølvsalter blir svertet
av lyset alene, og ikke av solvarmen og luft som de hadde trodd før.
Under et forsøk på å fremstille fosfor, mettet med kritt og salpetersyre
som tilfeldigvis inneholdt noe sølv. Han utførte eksperimentet i
nærheten av et åpent vindu hvor solen skinte inn, og ble overrasket over
å se at den delen av flasken som vendte fra lyset, forble hvit. Prøver
over en flamme beviste at farveendringen ikke skyldtes varme. Når han
brukte en blanding som inneholdt mer sølv, skjedde fargeforandringen
hurtigere.
De første forsøk på fotografering
De første som prøvde å feste bildene ved kjemiske midler, var brødrene
Joseph NicŠphore og Claude NiŠpce, og forsøket fant sted i 1793.
I år 1802 klarte Thomas Wedgewood og sir Humphry Davy å fremstille
kontaktbilder. Kontaktbildene ble laget på papir og lær som var gjort
lysfølsomme med sølvnitrat, og det fordi de ikke hadde oppfunnet fix’en
ennå. (Kjemikalie som gjør bildet motstandsdyktig mot lys og varme)
Verdens første luftfotografi ble tatt i 1858 av Gaspard Felix
Tournachon, fra en ballong i nærheten av Paris.
Fotografering på metall
Verdens første vellykkede fotografi ble tatt av NicŠphore NiŠpce i 1826
på en tinnplate. NiŠpce kalte fotografiet for Heliografi, som betyr
"tegnet av lyset." Navnet "fotografi" kom ikke før i 1839. (John
Herchel)
Fotografering på papir
Friedrich Gerber, en veterinær og professor ved universitetet i Bern,
meddelte den 2. februar 1839 i Schweizerischer Beobachter at han siden
1839 hadde vært i stand til å feste camera obscura-bilder på papir
preparert med sølvsalter.
Fotografering på glass
Den første brukbare metode for fotografering på glass var den
albuminmetode som Abel NiŠpce de Saint-Victor, en fetter av NiŠphore
NiŠpce, offentliggjorde i juni 1848. En glassplate ble dekket med
eggehvite som var gjort lysfølsom med kaliumjodid, badet i sur
sølvnitrat-oppløsning, fremkalt med gallusyre og fiksert på vanlig måte.
Eksponeringen tok 15-20 minutter, avhengig av forholdene.
Fotografering på film
De lettvinte tørrplatene hadde fremdeles den ulempe at de veide for mye,
og man hadde derfor lenge ønsket å erstatte glassplatene med et lettere
og mindre skjørt underlag. Fra tid til annen hadde det vært oppfunnet
metoder til å løsne selve emulsjonen fra papirunderlag. I 1880-årene ble
flere bøyelige filmunderlag introdusert, men de viste seg å være
upålitelige. Det ble celluloiden, oppfunnet av Alexander Parkes i 1861,
som løste problemet, etter at John Carbutt, en engelsk fotograf som
hadde emigrert til Amerika, i 1888 overtalte en celluloid-fabrikant til
å produsere tilstrekkelig tynne plater. De ble dekket med
gelatinemulsjon og brukt i form av cut-film.
rene etter begynte The Eastman Co., Kodakprodusenten, å fremstille mye
tynnere nitrocellulose-rullfilm, og i 1902 leverte man herfra 80-90
prosent av verdens samlede produksjon.
Utviklingen av fotoutstyret
Det første fotografiske kameraet som ble tilbudt på markedet, ble
avertert i juni 1839 av en optiker i London ved navn Francis West, og
var beregnet til "lystegning."
Da daguerreotypi-kameraene som Alphose Giroux i Paris fremla på markedet
da metoden ble offentliggjort i august 1839, bestod av to kasser -
hvorav den bakerste med mattglasset til skarp-innstillingen gled inn i
den forreste hvor objektivet satt. Hele utstyret med boks til platene,
kasser med remeider til jod- og kvikksølvpreparering, spritlampe,
flasker med kjemikalier og annet tilbehør, veide 50 kilo og kostet 400
franc.
De objektivene som Lerebours og Chevalier laget til de første kameraene,
var av dårlig kvalitet, idet man måtte bruke blender 14 eller til og med
blender 16, for å få et skarpt bilde - med det resultat at den lange
eksponeringstiden vanskeliggjorde portrett-fotografering. For å
overvinne denne vesentlige ulempen, konstruerte Alexander E. Wolcott i
New York et speilkamera som han tok patent på i mai 1840: En trekasse
som istedenfor objektiv hadde en åpen forside, hvorigjennom bildet av
modellen ble oppfanget på et konkavt speil og reflektert til den 5 x 5
cm store daguerreotypi-platen. Ved denne geniale arrangementet nådde mer
lys fram til platen enn om det hadde passert gjennom et objektiv.
Behovet for et lyssterkt portrettobjektiv drev matematikeren Josef Max
Petzval i Wien til å konstruere et for Friedrich Voigtl„nder. Han lagde
et kjegleformet messingkamera spesielt til dette objektivet. Apparatet
som ble sendt ut på markedet den 1. januar 1841, tok sirkelrunde bilder
med en diameter på ca 10 cm. Eksponeringstiden var fra halvannet til to
minutter i skyggen en soldag. Dette objektivet - det første som ble
laget spesielt for fotografiske portretter - vedble å være det mest
brukte portrettobjektiv inntil Carl Zeiss i 1889 introduserte Paul
Rudolphs anastigmat.
Verdens første portrettstudio ble åpnet av Alexander Wolcott i New York
i 1840.
I 1850 konstruerte Marcus Sparling, Roger Fentons assistent under
Krimkrigen, det første magasinkamera for fotografer på reisefot. Ti ark
ble etter eksponeringen sluppet ned i en beholder under kameraet.
Stor ære må tilskrives A. J. Melhuish og J. B. Spemcer for det første
"rullfilm"-arrangement som de fremla i mai 1854. Lysfølsomt, vokset
papir ble rullet over på en annen. Spolen ble laget i mange størrelser,
så den kunne benyttes i alle slags kameraer.
Kodak markedsførte en rullfilm med 100 eksponeringer i 1888, men en
rullfilm som kunne settes i kameraet i dagslys kom ikke fra Kodak før i
1891.
I 1925 ble blitzpæren oppfunnet, men elektronblitzen kom ikke før i
1935.
I 1928 kom Rolleiflex to-øyde speilreflekskamera.
Verdens første en-øyde speilreflekskamera, Exacta, ble satt i produksjon
i 1937.
Polaroid-kamerat som fremstilte svart-hvitt bilder på ett minutt kom i
handelen i 1949, og Polaroid-kameraet for farger kom i 1963.
Største kamera
Det største og dyreste industrielle kamera som noen gang er bygd, er det
27 tonns Rolls Royce-kameraet som nå eies av BPCC Graphics Ltd. i Derby,
England. Det ble overtatt i 1956 og er 2,69 meter høyt, 2,51 meter bredt
og 14,02 meter langt. Linsen er en 160 cm F16 Cooke Aprochromatic. I
1988 var kameraet fremdeles i full drift.
Minste kamera
Sett bort fra kameraer som er spesialbygd til bruk ved hjerne-kirurgi
eller spionasje, er de japanske sirkelformede "Petal" det minste
kameraet på markedet. Kameraet har en diameter på 2,9 cm og en tykkelse
på 1,65 cm. Brennvidden er på 12 mm.
Dyreste kamera
Verdens mest kostbare utvalg i kamerautstyr leveres fra Nikon i Tokyo,
Japan. I april 1989 markedsførte firmaet i alt 29 kameraer med 83
linser/objektiver og 657 forskjellige slags tilbehør. I London ville
hele utstyret kostet ca. 132.674 pund (u/omsetningsavgift). Den høyeste
auksjonspris for et antikt kamera ble gitt for J. B. Dancer stereo
kamera, patentert i 1856 og solgt hos Christie’s i England for 21.000
pund den 12. oktober 1977.
Lengste negativ
Den 1. juli 1988 ble omtrent 1500 av beboerne i Port Hope, Ontario,
Canada, foreviget av Christopher Creighton. Han brukte en Turner-Reich
objektiv med brennvidde 576 mm på et Kodak 8 Circuit kamera, og tok et
bilde over 355 grader. Negativet ble 362 x 19,7 cm stort.
Dyreste fotografi
Et foto av en musling tatt i 1927 av Edward Weston, ble solgt i april
1989 for 115.000 dollar.
Kilder: "Fotografiens Historie" av Helmut og Alison Gernsheim,
"Kunsten å fotografere i farger" av John Hedgecoe og
"Guinnes Rekordbok 1990."
Copyright: (C) 1994 Ken-Arild Kristiansen
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst