Fredriks Fiskebil AS - FF-BILEN

Presentasjon av en forretningsidé.

Karakter: 6

Sjanger
Temaoppgave
Språkform
Bokmål
Lastet opp
2009.11.26

Min forretningsidè er en fiskebil. Firmanavnet jeg har valgt er Fredriks Fiskebil AS, med forkortelsen ”FF-BILEN”.  Jeg har søkt i foretaksregisteret og sett at dette navnet ikke er i bruk fra før av.

 

Bilen skal være hvit med sjøblå logo. Logoen, skal i tillegg til firmanavnet, ha noe som viser sjø, båt, garn, fisk og en fisker.

 

Selv om vi er flere personer i firmaet med eierinteresser, er det min ide og jeg som har mesteparten av aksjene. FF-BILEN skal ha distriktets beste kvalitet til priser som kan konkurrere med de store butikkene og kjedene i distriktet.

 

Bilen skal være en liten lastebil med kapell. Den ene langsiden på kapellet kan åpnes opp som en luke. Luken vil fungere som et tak for kundene. Innredningen vil i fronten ha en innbydende kjøledisk hvor alle fiskeproduktene blir presentert på en fristende måte. På motsatt side skal det være en arbeidsbenk med vask. Det skal også være en fryseboks og et kjøleskap, samt en liten ismaskin. Bak, der som inngangsdøren er, skal det være en liten gasskoker.

 

Kjøledisken skal være av glass og ha installert lys. Her skal alle ferskvarene ligge. Andre fiskeprodukter kan mellomlagres i fryseboksen eller kjøleskapet. Ismaskinen produserer den tørrisen som brukes i kjøledisken for å holde rette temperatur på varene. Gasskokeren skal brukes til å koke fersk fiskesuppe når bilen står i ro over lengre tid.

 

Beskrivelse av produkter/ tjenester:

Fiskebilen skal levere helt fersk fisk og forskjellige fiske- og skalldyrprodukter hjem på døren til Stavanger og den nærmeste omegns beboere. I den siste tiden har det vært mange reportasjer både i Tv og i avisene om at fisken som selges som såkalt fersk fisk i dagligvarebutikkene ofte er opptil ei uke gammel. Noen ganger eldre. Derfor skal dette firmaet selge fiskeprodukter som kun er toppen et par dager gamle, men helst dagsferske.

 

Det som blir tilbudt i fiskebilen er kvalitetsfisk og mange spennende delikatesser. Jeg ser for meg å ha følgende fiskesorter; torsk, steinbit, breiflabb, laks, fiskekraft, sei og makrell. Noe av fisken vil være hel, noen i skiver og noen i benfrie fileer. Utenom sesongen vil jeg tilby røkt makrell.

 

Delikatessene vil variere noe, men det vil være fiskekarbonader med eller uten løk, lakseburgere, steinbitkaker, tørrfisk, hvalbiff og litt sursild.

 

I tillegg vil eg variere med å ha mellom karmskjell, konge krabbe, vanlig krabbe og scampi.

 

Begrunnelse av forretningsideen

Grunnen til at min forretningsidè er bedre enn de andre på markedet, er at mine produkter er helt ferske. Det er ikke noe som har lagt på kjølelager i mange dager. Mange ganger når en kjøper fisk på for eksempel hos Helgø`s Matsenter, som er en av de største spesialvarebutikkene i fylket, merker en at fisken ikke er ”fersk”. Det kjenner en om en selv har fisket fisk. Smaken av denne fisken er noe helt annet. Det samme gjelder i grunnen all sjømat. Jo ferskere, jo bedre.

 

Jeg leste om en fiskebil for lenge siden og syntes dette var en fin ide til foretninger. Jeg valgte denne ideen fordi jeg er glad i fisk og jeg vet det kan være vanskelig å få fersk på en lett metode. Fiskebilen leverer alt du måtte ønske. Du trenger ikke å kjøpe fisk i butikk, når du kan få fersk fisk på døra.

 

Det er lenge siden det har vært noen fiskebiler i Rogaland. Selv om Isbilen selger noe fisk, kan ikke det sammenlignes. Mine største konkurrenter er de store supermarkedene. De har kampanjer med salg på både reker og forskjellige fiskesorter som kan være en utfordring. Mitt fortrinn er at jeg bringer FF-BILEN med all mulig fiskeprodukter hjem der du bor. Rett til døren. Året rundt. Og alltid fersk, god fisk.

 

Bestilling vil enten kunne gjøres på våre innholdsrike hjemmesider. Her skal det være enkelt å handle. Sammen med et bilde av hvert enkelt produkt skal det også være en beskrivelse. De forksjellige produktene skal omtales sammen med en beskrivelse. I tilegg skal det stå om hva og hvordan produktet skal/ kan brukes til. Gjerne med hurtiglinker til noen enkle og noen litt mer krevende oppskrifter.

 

Mange eldre har ikke Internett. Og mange spiser rett og slett ikke nok fisk. Med en fristende bestillingsmeny som leveres i postkassen, vil en enkelt kunne se hva en ønsker å kjøpe og hva det koster.  Du vil også se hvilken dag de forskjellige distrikt blir besøkt. Å gjøre en bestilling skal være enkel, enten den blir gjort på internett, eller på telefonen.

 

I tillegg vil det bli satt av noen litt lengre stoppsteder på sentrale plasser. Her vil det bli solgt rykende ferske fiskekaker og varm fiskesuppe.

 

Jeg har valgt å satse på denne ideen fordi alle spiser fisk og vil helst ha fersk fisk. For å få folk til å spise mer fisk eller mer produkter med fisk i, må det som selges ikke ha en smak som kommer fra masseproduksjon. Men mer noe som er hjemmelaget. Noe som er laget av ferske, skikkelige produkter uten tilsetningsstoffer.

 

Denne ideen kan utvikle seg enormt fordi folk vill leve sunt. I disse tider, med all salgs sykdommer og influensaer, vil jeg kunne tilby god næringsrik mat som har akkurat de vitaminer ekspertene råder oss til å ta.

 

FF-BILEN skal inngå avtale med lokale fiskere som skal levere fisk hver dag. I tillegg har vi inngått avtaler med Skogheim Fisk og Ferdigmat som skal lage en del av våres fiskeprodukter. Vi har også inngått avtaler med Marine Harvest som skal levere flere av våre lakseprodukter.

 

Vi skal ha en fiske bod som fiskerne leverer fra seg den ferske fisken. I boden kan vi lesse på så mye fisk som er bestilt og levere fisken til kunden.

 

Forutsetning:

Forutsetningen vår til å drive dette firmaet, er at vi har alle en klar målsetning og vi er alle fast bestemt på at dette her skal vi bare lykkes med. De lokale fiskerne har sagt seg villige til å ta seg betalt ut i fra det som blir solgt. På den måten vil vi ikke ta alt tapet selv.

 

Vi tre som er med i firmaet, har forskjellige oppgaver. Jeg er den eneste som skal jobbe full tid med salget. Jeg har gode erfaringer fra tidligere med salg og vet hva som skal til for å lykkes. I tillegg kan jeg som med fagbrevet inne kulde og kjøleteknikk ta all service på firmabilen selv. En av de andre har en far som har egen fiskebåt som han nærmest er oppvokst på. Han siste, er vel mer med for investeringenes skyld. Han driver et større fruktengro firma i Stavanger sentrum. Boden vi skal benytte i vårt firma, ligger i et av hans kjølelagre. I tillegg skal vi benytte hans kontorlokaler.

 

Selv må jeg pantsette leiligheten min som jeg arvet etter mine besteforeldre for kunne ta opp min del av kassakapitalen, på til sammen 500.000 kroner. De to andre har sagt seg villige til å betale inn tilsvarende beløp i kassakapital, men uten at de skal ta ut noe form for utbytte de første to årene. Grunnen for det er at de har stor tro på min måte å drive denne forretningsideen. Til gjengjeld skal de ha 24% hver av firmaaksjene.

 

Markedsvurdering:

For å finne ut om det var behov for å starte opp med fiskebil ideen, bestemte vi oss for å gjennomføre en markedsundersøkelse. Vi fikk hjelp av et firma som hadde erfaring fra denne type undersøkelser. De fortalte at en annen hensikt med dette, var å finne ut hvem som egentlig var målgruppen, hvilket kjønn og alder de hadde, om de var privatpersoner eller firmaer og hvilken pris de var villige til å betale for enkelte av produktene.

 

Vår bankforbindelse forlangte at en slik undersøkelse måtte foretas for at vi skulle kunne sette opp et regnestykke som viste hvilken pris vi kunne selge våre produkter til. På den måten kunne vi beregne om det vil dekke inn kostnadene våres.

 

Spørreundersøkelsen ble levert ut sammen med Stavanger Aftenblad for hele Stavanger og Sandnes området. Det viste seg at dermed fikk ca. 12,3 prosent av beboerne for dette distriktet undersøkelsen. Vi fikk svar fra 4,2 prosent av disse. Det skulle være et fornuftig antall å beregne svarene ut i fra. 4,2 prosent tilsvarte 6720 husstander.

 

Noen av spørsmålene i spørreundersøkelsen var; hva er din alder, kjønn, hvor mange er dere i husstanden, hvor mange er dere i bedriften, vil du kjøpe varer fra fiskebilen, hvis svaret på dette er nei, vennligst gi en kort forklaring under, er prisen på fiskesuppe til 39,90 pr. liter for akseptabelt, er prisen for fersk torsk til 99,00 pr kg akseptabelt osv.

 

Det ble utarbeidet flere forskjellige oversikter ut fra svarene som kom inn. En av disse var denne;

 

Resultat av markedsundersøkelsen;

Type:

        20-35år

          35-55år

         55-95år

 

Antall som deltok:

1 250

1 400

4 070

 

Vil du kjøpe varer fra fiskebilen

36%

47%

54%

Positive til prisene:

 

Negative til prisene:

 

Greie nok priser:

23%

35%

42%

43%

17%

40%

31%

34%

35%

Hjemmeværende:

2%

23%

79%

I Arbeid:

89%

55%

17%

Kjøpe på nett:

98%

89%

26%

Telefon:

21%

28%

90%

Kommer rett til døra:

 

99%

 78%

  90%

Markedsplass:

23%

12%

15%

Damer:

73%

53%

89%

Menn:

27%

47%

38%

God ide:

54%

63%

87%

 

Når en leser denne tabellen kan en klart se at det er behov for denne forretningsidèen. Selv om det var den eldste aldersgruppen som hadde et størst ønske, var det positivt å se at så mange som 36 % i aldersgruppen 20 – 35 år ville kjøpe produkter fra fiskebilen.

 

Det som er litt interessant å se, er at det hovedsakelig var kvinner som svarte i fra alle aldersgruppene og det var nesten 20% mer menn som svarte i alderen 55 – 95 år, enn i aldersgruppen 20 – 35 år.

 

Vi hadde også veldig høy svar prosent på de som ønsket å få varene levert rett på døren.

 

Som forventet kan en se at det var de yngste som ville gjøre bestillingen sin via Internett, mens de eldste ønsket å bruke telefonen.

 

Konklusjonen var helt klar; det er et behov for Fredriks Fiskebil.

 

Selskapsform:

Vi tre som står som eiere av FF-bilen hadde en diskusjon på hvilken selskapsform firmaet skulle ha. De vi spurte om råd fra, sa det ikke var enkelt å si noe bestemt om den formen som passet best for oss. De sa vi måtte vurdere alternativene nøye. Spesielt sa de vi måtte tenke på risikofaren dersom dette her ikke skulle lykkes.

 

De tre forskjellige selskapsformene er kort forklart;

- Enkletpersonforetak

- En eier som styrer hele selskapet

- Et enkeltpersonforetaks foretaksnavn må inneholde eierens slektsnavn (etternavn).

- Kan ha ansatt (men eieren regnes ikke som ansatt)

- Ingen krav til kapitalinnskudd

- Eieren er ansvarlig for selskapets gjeld med hele sin formue (også den private)

- Hvis eieren blir syk = ingen sykepenger fra folketrygden

- Må betale forskuddsskatt (eieren er ansvarlig for at den blir betalt)

 

- Ansvarlige selskap (ANS)

- To eller flere eiere

- Eierne regnes ikke som ansatte

- Selskapsmøte er øverste styringsorgan (består av samtlige eiere)

- Ingen krav til kapitalinnskudd

- Eierne er solidarisk ansvarlige for selskapets gjeld - som betyr en for alle – alle for en (men begrenset ansvar kan avtales)

- Dersom eierne blir syke får de ikke sykepenger fra folketrygden

- Firmaet betaler forskuddsskatt

 

- Aksjeselskap (AS)

- Aksjekapital på minst 100.000 fordelt på minst en aksje må innbetales

- De som tegner aksjer kalles for aksjonærer

- Generalforsamlingen er AS sitt øverste styreorgan

- Alle aksjonærer har møterett i generalforsamlingen

- Et AS har også et styre som består av

i. Selskapets drift og forvaltning – velges av generalforsamlingen

ii. Styret velger daglig leder, i mange tilfeller kalt administrerende direktør

iii. Eiernes ansvar til gjelden er begrenset til aksjekapitalen

iv. AS betaler en flat skatt ( 28% i 2006)

v. Skatten betales etterskuddsvis fire ganger pr. år.

vi. AS må registrere seg i Foretaksregisteret i Brønnøysund.

vii. AS må ha revisor.

 

Vi bestemte oss for at FF-bilen skulle være et aksjeselskap. Grunnen for det var at på den måten fikk vi inn en større kapital ettersom vi skulle være tre eiere. Vi så også det solidarikse ansvaret som en stor fordel. Det vi likte best med det, var at da stod alle tre likt i forhold til ansvar. Dersom firmaet skulle gå overende, ville alle tre være med på å bære byrdene.

 

En annen stor fordel som vi så, var at med denne selskapsformen skulle vi ikke betale inn forskuddsskatt. Vi skulle betale skatt på etterskudd og den skulle betales inn hvert kvartal. Altså 4 ganger i året.

 

Økonomi:

For å planlegge et budsjett for pengeforbruket så måtte vi sette opp en oversikt over ballanse mellom penger inn og penger ut. Vi beregnet en drift for en tidsperiode på 3 år. Dette ble gjort på følgende måte;

 

1. Lønnsutgifter – lønn – feriepenger og arbeidsgiveravgift

 

a. FF-BILEN skal i tillegg til oss tre eiere, leie inn arbeidskraft.

i. De skal dele ut brosjyrer i postkassene,

ii. Legge ut informasjon på vår hjemmeside

iii. Ta i mot bestillinger både pr. telefon og Internett

iv. Ta i mot varer fra fiskere og andre leverandører

v. Være med å levere ut våre produkter (på dørene)

 

2. Faste utgifter

a. Skatt

b. Leie av lager (bod)  der som fisken kan bli lagret til neste levering

c. Leie av kontorlokaler

d. Utgifter til telefon, Internett, reklame, frimerker, pc, osv

e. Innkjøp av brukt fiskebil

f. Utstyr til bruk i fiskebilen, så som kniver, gass, papir, emballasje osv.

g. Arbeidsklær

h. Service utgifter på bilen

i. Driftsutgifter til Fiskebilen (diesel, dekk, vask osv)

j. Service utgifter til frysedisk og et fryse lager

k. Betaling til fiskerne

l. Betaling til andre leverandører

m. Sette av en sum til uforutsette utgifter

n. Revisor

o. Mat/ drikke til generalforsamling

 

3. Egenkapital

a. Aksjekapitalen som for vår del er på 300 000

 

4. Lån

a. Søke om lån fra vår bankforbindelse Dnb-Nor

b. Søke om kassakreditt

 

5. Stønad/ støtte

a. Støtte fra det offentlige

b. Søknad om støtte fra Innovasjon Norge

 

Oversikt over utgifter og inntekter;

Vi må altså ha en god oversikt over samtlige kostnadder for å få i gang hele ideen, så vi må ha en plan som banken godkjenner for både kostnadder og utgifter.

 

Kostnaddene må være rimelige så vi ikke trenger å ta et stort lån fra banken. Den første tiden må vi forsøke å ha så lave utgifter som mulig. Målet må være å ha en inntjening som gjør at vi kan både betale ned på lånet, i tillegg til at vi kan legge til sides noen penger.

 

Det som er sikkert, var at banken ikke ville gi oss et lån uten denne planen. Vi vil også gjøre et forsøk på å få støtte fra Innovasjon Norge som kan gi oss en hjelp for å få prosessen i gang med profilering, finansiering, nettverksbygging og kompetanseutvikling.

 

Jeg skal vise et skjema som viser hva som koster penger og et skjema som viser hva vi tjener penger på.

 

<bilde>

 

Som en ser ut i fra dette diagrammet er de største utgiftene til lønn og skatt på til sammen 1.2 millioner kroner. Utgifter til råvarer som fersk fisk, krabbe, reker er på og delikatesser er på til sammen 480 000 kroner pr. år. Til delikatesser, som fiskekaker og lakseburgere, er det beregnet kroner 240 000 pr. år.

De totale utgiftene som er satt opp i dette diagrammet er for et år på til sammen 2.63 millioner kroner etter skatt.

 

Diagrammet for inntektene ser ut på følgende måte;

<bilde>

 

De totale inntektene er beregnet til å være kroner 3 145 000 millioner kroner. Når en trekker fra utgiftene på til sammen kroner 2.63 millioner, vil en sitte igjen med en fortjeneste på kroner 263.000 kroner.

 

Til tross for at fortjenesten her ser meget bra ut, så kan det være siden vi har beregnet like godt salg hver dag i uken, bortsett fra søndagene. Vi bør trekke fra en viss usikkerhet om at salget ikke går like godt hver dag.

 

For å kunne ha nok penger til å betale ut lønn, skatt og det som fiskerne skal ha, må vi få et banklån et sted mellom 1,5 millioner til 2 millioner kroner.

 

Som sikkerhet overfor banken vil jeg for min del ha leiligheten som jeg selv eier og som ikke er belånt fra tidligere. De to andre medeierne vil stille sikkerhet i forhold til andre forretninger de eier.

 

Vi regner med at det ikke vil være noe problem å få lån i banken. Om vi får støtte fra Innovasjon Norge er mer usikkert.

 

Det kommer til å bli et tøft år til å begynne med, men så lenge vi har et positivt og stort pågangsmot i tillegg til at vi har fått gode kontakter med lokale fiskere og lokale bedrifter som skal lage mesteparten av delikatessene så kommer dette til å gå finere og finere for hvert år.

 

 

Egenvurdering

Å arbeide med denne oppgaven har vist meg at bare det å komme på en god ide ikke var lett. Å sette opp budsjetter med inntekter og utgifter var en utfordring. Jeg har fått en bedre innsikt i hva det vil si å starte opp et firma og alt arbeidet som følger med.

 

Jeg har brukt en del tid på å søke på forskjellige sider på Internett for å få mest mulig faktakunnskaper om forretningsideen.

Legg inn din tekst!

Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!

Last opp tekst