Nasjonalisme.
Nasjonalisme
Hvorfor virket nasjonalismen både samlende og splittende i Europa?
Nasjonalisme er en følelse av tilhørighet. Denne følelsen oppstår ofte av at en gruppe mennesker innenfor et landområde skaper et samfunn med felles historie. Krig er ofte et utgangspunkt for en nasjonalfølelse «Den amerikanske borgerkrigen er et eksempel på en krig som førte menneskene sammen. Før den amerikanske borgerkrigen kalte de seg faktisk "these United States of America", men som kjent kaller de seg nå "the United States of America". Dette er et resultat av at amerikanerne følte seg mer samlet etter borgerkrigen.» - (John Green).
Det var flere land både før, under og etter andre verdenskrig hvor nasjonalfølelsen var sterk. Det å føle tilhørighet til landet sitt kan ha både positive og negative konsekvenser. Tilhørighetsfølelsen kan være positiv i forhold til at folket føler seg som en del av et samfunn, de er interessert i å gjøre samfunnet bedre og de beskytter/forsvarer landet sitt som en samlet nasjon. På den andre siden kan tilhørighetsfølelsen være negativ i forhold til at innbyggerne kan være villig til å gå til ekstreme lengder for å fremme sitt eget land/folk. En litt mer moderat "oss" og "dem" mentalitet kan kjennes igjen i Irland. En stor del av å være irsk, er faktisk å ikke være britisk. Samtidig ser vi gjennom historien flere tilfeller hvor nasjonalfølelsen gjør at personer rakker ned på "de andre" for å sette seg selv høyere og i et bedre lys. På mange måter kan det argumenteres for at det er dette som skjedde i forhold til jødene og tyskerne. Tyskland slet etter 1. verdenskrig, blant annet på grunn av blokaden, influensaepidemi, sykdom, fattigdom, hyperinflasjon, politisk usikkerhet og ikke minst utfallet av Versaillestraktaten. Tyskland måtte også som en konsekvens etter 1. verdenskrig, gi fra seg landområder. Belgia, Danmark og Tsjekkoslovakia fikk relativt små områder, mens Frankrike fikk en større del. Det største landområdet ble gitt til det nyetablerte Polen. «Tysklands oversjøiske kolonier ble delt mellom en rekke allierte land, hovedsakelig Storbritannia i Afrika, men det var tapet av områder som utgjorde den polske stat, inkludert den tyske byen Danzig og separasjonen av Øst-Preussen fra resten av Tyskland som forårsaket størst raseri. Nazipropaganda tok i bruk den generelle oppfatning av avtalen var urettferdig» - (wikipedia.no) Dette var blant annet oppstanden til jødehatet i Tyskland. De tyske innbyggerne var blitt fattige og mange døde av matmangel og sykdom. Etter hvert begynte fortvilelsen til det tyske folk å gjøres om til sinne og desperasjon. Det var nettopp dette Hitler klarte å spille riktig på, og fikk dermed til å legge skylden for alt dette på jødene. Da fikk vi en "oss" og "de" mentalitet. Når du blir fortalt ofte nok og godt nok at det er "de andre" sin skyld at menneskene du bryr deg om ligger for døden av sykdom, at du står uten jobb, at samfunnet rundt deg har kollapset og at dine kjære sulter i hjel, blir det enkelt å skylde på noen andre. Om du da også kan skylde på noen andre enn dine landsmenn blir det enda enklere. På mange måter vil situasjonen eskalere seg selv når det er noen utenforstående sin "feil". Spesielt i Tyskland var nasjonalfølelsen sterk fra før av, da de så på seg selv som overlegne helt siden den tyske revolusjonen, som kom like etter den britiske. De hadde noen av verdens smarteste hjerner innenfor blant annet kjemi og ingeniører. I tillegg hadde de vunnet flere små kriger; mot Danmark (1864), Østerrike (1866) og Frankrike (1870-1871). Det kan derfor argumenters for at de var "høye" på seg selv, og at denne holdningen viste seg betydelig fram hos politikerne.
Europas landegrenser
Man kan argumentere for at nasjonalismen virket mer splittende enn samlende i Europa. Europa var i utgangspunktet egentlig aldri samlet; det var konflikt mellom land til enhver tid. Nedenfor har jeg samlet noen bilder for å illustrere hvilke konflikter det har vært i Europa opp gjennom årene fra 1914. (Jeg har utelatt tidligere årstall fordi jeg fokuserer på Europa i perioden 1900-1950) Bildene viser til påstanden min om at Europa aldri i utgangspunktet har vært samlet, noe som vises igjen med alle endringene av landegrensene opp igjennom en relativt kort periode.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst