Tradisjoner i Jødedommen
Innledning
Jeg valgte å skrive om jødiske tradisjoner, da jeg tror dette kan være både spennende og lærerikt. Jeg tror også at jeg kan lære en del av dette prosjektet.
Tradisjoner i Jødedommen
Jødene holder sabbat, de holder også Jødisk Nyttår, Forsoningsfest, Løvhyttefest, Lysfest, Purim, Påske, Ukefest.
Sabbaten holder jødene hver lørdag, og dette er deres hviledag. Sabbaten starter fredag kveld, med at de samles til bønn og sang. Dagen skal brukes til hvile, glede og fest.
Jødisk nyttår, feires i september eller oktober av alle jøder uansett hvor i verden de bor, og da går alle i synagogen. Nyttårsfesten kalles rosh hashana.
Lysfest, feires omtrent samtidig med at vi kristne feirer jul. Denne festen arrangeres for å
Purim, er en fest som holdes i februar eller mars. Denne festen er til minne om Ester, som reddet jødene fra Haman. Haman var en hersker som ville drepe alle jødene, men det var her Ester hjalp dem. Det holdes selskaper, der man spiser spesielle kaker.
Påske, denne blir feiret åtte dager i mars eller april til minne om israelittene som ble reddet ut av Egypt. Navnet påske betyr Pesach på hebraisk. Ordet Pesach betyr forbigåelse.
Avslutning
Jeg synes jeg har lært mye mens jeg har arbeidet med prosjektet. Jeg synes det var litt vanskelig å skrive om det forskjellige uten at det ble mye avskrift fra boka, men far har hjulpet meg med å skrive det inn på data, og da har vi diskutert litt hvordan vi skulle skrive det. Jeg fikk da også med noen bilder da vi valgte å bruke data.
Jeg kunne tenkt meg noe bedre tid på prosjektet, da jeg sikkert kunne funnet mer stoff i andre bøker.
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst