Øktplan
Instruktør:
Dato:
Sted:
Utstyr:
- Benker
- vester
Mål: Måle for denne timen er at alle elevene skal prøve å gjennomføre øvelsene best mulig/eller bare prøve.
Tid |
Hva |
Hvordan |
Hvorfor |
15 min
5 min
Spesiell 10 min
|
OPPVARMING:
Generell oppvarming
Spesiell: Nappehale
Vis og forklar
|
Alle løper på en rekke bak deg rundt i salen. Etter hvert gå inni midten av salen og si de skal forsette å løpe rundt i salen. Gi dem beskjed om å gjøre øvelser som å svinge på armene, opp med knærne, spenne seg i rumpen, bevege seg sideveis, gjøre 10 sit ups, gjøre 5 armhevninger. Jeg står i midten av salen og viser dem bevegelsen som de skal gjøre.
Alle elevene får en overtrekksdrakt hver som de putter bak i buksen slik at den ser ut som en hale. Det er en konkurranse der den som har flest ”haler” når tiden er ute( tiden er ca 2 min) , vinner. jeg styrer tiden, stopp etter ett par minutter eller når du ser at det er mange som har ingen ”haler”.
|
· Oppvarming har vi for å forbrede kroppen på økten som kommer. Det er viktig med en lett start. · Oppvarming er viktig for å øke: - prestasjonsevnen - øker lysten til å trene og konkurrere - forebygger skader - Samspillet mellom nerver og muskler blir forbedret - Oppmerksomheten mot ulike sanseinntrykk blir skjerpet - Konsentrasjonen øker
|
45 min |
Hoveddel Koordinasjonstrening på benk
Øvelse 1: Gå over en benk.
Øvelse 2: Balansere over benk med lukkede øyne.
Øvelse 3: Hinke på benken
Øvelse 4: Hoppe med begge bein på benk.
Øvelse 5: Krysshopp sidelengs.
Øvelse 6: <bilde>
<bilde>
<bilde>
<bilde>
Stafett( lært av studenten)
|
Jeg skal legge ut 3 eller flere benker ut ved siden av hverandre, sånn at det ikke blir så lang kø. For det er ikke så gøy å vente så veldig lenge på at de andre skal bli ferdige. I disse øvelsene vil jeg bruke vis og forklar metoden. Når jeg skal vis hvordan man skal utføre disse øvelsene skal jeg vise på den midterste benken, sånn at alle har muligheten til å se hva de skal gjøre. Jeg skal også gå rundt å motivere de, sånn at de vil forsett å prøve, om de ikke får det til
Først gang skal elevene gå over benkene ved å bruke balansen sin. Sånn at de får det inn, de skal gå 3-4 ganger over benken (benken skal være opp ned)
<bilde>
I andre øvelsen skal de gå over benken med lukkede øyne, og bruke sin tid for å komme over benken. Dette skal gjøres 2-3 ganger
Øvelsen 3 skal de hinke over benken, om de ikke klarer det skal de hinke opp på benke og så ned. De skal bytte fot annen hver gang , dette skal de gjøre fire ganger hver.
(snu benken) I øvelse 4 skal eleven starte på bakken med begge beina og de skal ha benken mellom beina og så skal de hoppe opp på benken med begge beina og ned igjen og det opp igjen, de skal prøve å hoppe så langt de kan. Dette kjører de 4 ganger
I denne øvelsen skal eleven starte på siden av benken med den ene foten på benken og den andre å bakken og så skal de bytte fot(altså den som var på bakken skal oppå benken), så skal de prøve å finne en rytme. Sånn skal de hoppe bort over på benken. Her skal elevene stille seg langs benken med den ene foten plassert oppå. Denne øvelsen skal de ta 3 ganger
|
I denne øvelsen går det mye på balansen og orientering og hvordan man plassere armene sånn at man finner den riktige balansen.
I Øvelse 3 er både balanse og orientering ganske så viktig.
I Øvelse 4 bruker de rytme, balanse og orientering av benken.
I Øvelse 5 bruker de balanse og rytme. Og øvelsen blir vanskeligere jo forter de tar den
I øvelse bruker vi orienteringsevnen av beina som er veldig viktig, balanse og rytme.
|
10 min |
AVSLUTNING Tøying( holde øvelsene ca 30 sek )
Hofteleddsbøyer:
Knebøyer
Ankelstrekker:
Knestrekker:
Armbøyer:
|
Skritt godt ut med bøyd kne i det fremre beinet. Støtt deg mot noe. Hold det bakerste beinet nesten strakt. Press hoften ned og fram <bilde>
Sitt på bakken og legg det ene beinet strakt fram. Hold ryggen rett mens du feller overkroppen forsiktig framover. Støtt hendene mot låret eller på underlaget for beinet. <bilde>
Sett hælen inntil en vegg med tåspissene vendt oppover. Press kroppen mot veggen og kjenn at du strekker bak i leggen. <bilde>
Stå på ett bein med det andre bøyd. Ta tak i foten på det bøyde beinet, press hælen mot setet og før kneet tilbake. Samtidig skyver du hoften fram og skuldrene tilbake <bilde>
Støtt hånden mot en vegg. Ha strak albue og drei underarmen litt innover. Press brystkassen fram og drei overkroppen bort fra veggen, uten å flytte hånden.
Kilder: - Treningslæreboken |
- Uttøyning er en viktig del av restitusjons fasen. - Musklene blir ikke fult så stive. - Vil få større leddutslag - Forebygger - - Grunnen til at vi tøyer hofteleddsbøyer er fordi det er en muskel som er viktig å være myk i slik at vi ikke får en strekk og ikke blir så stiv i muskelen. En får større leddutslag. Unngå å bli stiv i muskelen etter en økt. - Grunnen til at vi tøyer knebøyer er fordi at jeg vil ha større leddutslag, bli mer bevegelig, unngå å få strekk, unngå å bli stiv i beina etter økten og få bedre restitusjon i beina. - Grunnen til at vi tøyer ankelstrekker er fordi vi vil få større leddutslag, bli mer bevegelig og få bedre restitusjon i beina. - Grunnen til at vi skal tøye knestrekkeren er fordi at vi ikke skal få større leddutslag, minske risikoen for strekk, bedre restitusjon og unngå å bli stiv i beina etter økten -
Grunnen til at vi bruker armbøyerne er fordi at vi må opprettsholde bevegelsen eller få bedre leddutslag |
Legg inn din tekst!
Vi setter veldig stor pris på om dere gir en tekst til denne siden, uansett sjanger eller språk. Alt fra større prosjekter til små tekster. Bare slik kan skolesiden bli bedre!
Last opp tekst